Bergbeklimmen en shoppen in Menlyn Park - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van José Bakker - WaarBenJij.nu Bergbeklimmen en shoppen in Menlyn Park - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van José Bakker - WaarBenJij.nu

Bergbeklimmen en shoppen in Menlyn Park

Blijf op de hoogte en volg José

23 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

We zijn op ‘het dak van Afrika’ geweest!!! Zo noemt Ed de Sentinel in ieder geval. Het is niet echt de hoogste berg van Afrika.
De touwladders zijn 13 verdiepingen hoog. De eerste langer dan de tweede. Het ziet er behoorlijk indrukwekkend uit, maar als je eenmaal aan het klimmen bent en niet te veel naar beneden kijkt valt het reuze mee.
Het uitzicht op de top (3165 m) is werkelijk schitterend. Helaas hadden we geen tijd meer om door te lopen naar Tugela Falls, omdat we al 4 uur gelopen hadden. In die tijd hadden we eigenlijk al bij Tugela Falls moeten zijn. Maar omdat we om 17 u weer bij de truck moesten zijn omdat we anders in het donker moesten lopen ging dat dus niet door. Op zich niet erg, want het schijnt dat er in de winter alleen maar een paar druppeltjes vallen. In de zomer valt er meer, omdat het dan veel meer regent.
Na een kwartier gingen we weer naar beneden. Op de heenweg hadden we er dus 4 uur over gedaan, op de terugweg maar 1 uur en 3 kwartier.
José had heel veel last van haar voeten, knieën, rug, schouder en hoofd. ’s Avonds terug dus weer lekker in de sauna en jacuzzi. Dit was dus allemaal zaterdag 21 augustus.

Gisteren (zondag 22 augustus) zijn we ’s ochtends om 9 uur richting Pretoria vertrokken, waar we om 16.45 u aan kwamen. ’s Avonds hebben we nog Pictionary gespeeld, zijn we met de hele groep voor de truck op de foto gegaan en hebben we nog een lesje over sterren gehad van Ed. Hij probeerde ons te laten voelen dat de aarde beweegt. We moesten op de grond gaan liggen, onze ogen sluiten en ons ontspannen. Het werkte! We voelden allebei de aarde bewegen.

Vandaag (maandag 23 augustus) zijn we naar Menlyn Park geweest, één van de grootste shopping centres van het zuidelijk halfrond. Lotte, Karen en Anne zijn inmiddels weer weg. Lotte naar Nederland, Karen en Anne in de buurt van Kaapstad. In het shopping centre heeft José een kaart voor Sjoerd en haar oma gekocht. Daarnaast oorbellen, kniekousen en het boek Grim Tuesday. Ik heb een boek over wildlife in Zuidelijk Afrika gekocht.
Er was ook een winkel waar zelf teddyberen gemaakt konden worden. Saskia, Dagmar en Neeltje hebben een springbok gemaakt. Eerst moest hij gevuld worden. Daarna moesten ze een hartje pakken waar ze eerst een raar dansje mee moesten doen, waarna het hart ook in de springbok gestopt werd. Daarna borstelen, kleertjes uitzoeken en een geboortekaartje maken en toen waren de springbokken klaar. Na nog een knuffel van de verkoopster (zo moest dat in berenland) gingen we nog even wat brood kopen voor dinsdag.
Daarna hadden we afgesproken met de hele groep om te gaan eten. We hadden al een restaurant uitgezocht waar ze ook bobotie hebben. Na bijna 4 weken in Zuid-Afrika eindelijk de echte Zuid-Afrikaanse bobotie gegeten! Anders dan in Nederland, maar wel lekker. Natuurlijk chocolademousse als nagerecht besteld, wat we beter niet hadden kunnen doen. Hij was heel lekker, maar behoorlijk veel. Heel Afrika kon er zo’n beetje van gevoed worden.
Om 20.45 u hadden we de taxi terug naar Twana Lodge. Morgen om 8 uur gaan we een tour doen naar Soweto, Johannesburg en het Apartheidsmuseum. Nu gaan we dus maar slapen :).

Demi