Agra, Stad van de Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Agra, Stad van de Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Agra, Stad van de Taj Mahal

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

21 September 2013 | India, Agra

Agra, zaterdag 21 september, 17.00 uur

Inmiddels zijn er alweer 3 dagen in Agra voorbij. Nog 3 plaatsen in India, en volgende week zullen we al aan de reis door Nepal beginnen. De tijd vliegt voorbij, zoals altijd op vakantie.

Woensdag waren we voor de laatste dag in Jaipur. We hadden een taxi voor een dag geregeld die ons naar alle plaatsen heeft gebracht.
Als eerste zette hij ons af bij de Birla Mandir Tempel, een grote witte tempel, met verbazend veel ruimte binnen. Het deed me erg denken aan een kerk, met een altaar vooraan, en glas-in-lood ramen die het verhaal van een aantal Goden vertellen. Verder was de ruimte helemaal leeg. Een kerk zou op die plaats banken hebben.

De tweede stop was het Central Museum van Jaipur, gevestigd in een gebouw dat gemaakt was om museum te zijn, en zelf ook een museumstuk is. We namen een audiotour die 40 minuten zou duren, maar doordat andere bezoekers ons interessanter vonden om te fotograferen dan de museumstukken (o.a. een mummie en oude sculpturen) duurde het minstens een keer zo lang. Het was erg vermoeiend, want ook als je nee zegt bleven er mensen foto’s van ons maken.

De derde stop was het beroemde Hawa Mahal, of het Windpaleis, dat de Maharadja speciaal liet bouwen voor zijn vele vrouwen, zodat zij ongezien naar de optochten op straat konden kijken. Het was niet gebruikelijk voor vrouwen om in het openbaar hun eigenlijk gezicht te laten zien. Het paleis (of grote gevel) heeft in totaal 953 ramen verspreid over balkons op 5 verdiepingen.

Daarna vielen we bijna om van de honger en vroegen we aan de taxichauffeur of hij ons ergens kon afzetten om te lunchen. Dat was helaas iets aan de dure kant, maar wel lekker.

Na de lunch hebben we het City Palace bekeken, dat na alle eerdere forten en paleizen niet veel nieuws was voor ons, behalve dat dit paleis veel ruimer was ingedeeld, met grotere binnenplaatsen en minder smalle verdwaalgangetjes. Dit zijn invloeden vanuit het Mogolrijk.

Wat wel erg bijzonder was om te zien was “the observatory”: meerdere grote instrumenten om de sterren en planeten te bestuderen. Een van de gebouwen gaf op 2 seconden precies de lokale tijd in Jaipur aan. De Maharadja had het in het begin van de 18e eeuw laten bouwen, nadat hij had besloten om een nieuwe, een zeer gestructureerde hoofdstad te bouwen: Jaipur. De vorige hoofdstad was Amber, dat veel te maken had met droogte en inmiddels niet meer binnen zijn stadsmuren paste. Er was ook geen mogelijkheid voor uitbreiding, doordat Amber in een vallei ligt. Het prachtige Amberfort is verlaten achtergebleven, en dit hebben we als laatste bekeken, met een erg amuserende audiotour, waarin grappige stemmen de rol van poort of muur aan namen om de geschiedenis dramatisch te vertellen. Dat was erg leuk en interessant.
Het was wel weer erg heet die dag; zo’n 40°C.

’s Avonds gingen we naar Chokhi Dhani. Meteen na binnenkomst was er muziek en begon er een man te dansen. Zodra hij in de gaten had dat hij onze aandacht had (ik was aan het filmen) nodigde hij Demi uit om mee te dansen. Dat was erg vermakelijk :). Helaas mag ik dat filmpje niet online zetten van Demi. Daarna moest ik er zelf ook aan geloven. Er kwam meer publiek, en toen ik weer was gaan zitten begon de man met een vuurspuwshow. Daarna zagen we nog een goochelshow en er was gratis henna. Heerlijk dat er nergens om geld gebedeld werd, maar dat was hierna voorbij.
Ik heb mijn hand laten lezen voor 21 rupees. Ik zou 85 jaar oud worden (verrassend genoeg de persoon na mij ook) en veel geluk, geen geldproblemen en 3 kinderen.
Ik mocht van Demi ook boogschieten, alle 6 pijlen in het hart. Hierna hebben we geen geld meer uitgegeven, want we hadden al genoeg betaald voor de entree.
Avondeten was inbegrepen. We moesten onze slippers uit doen, handen wassen en op kussens op de grond zitten. De borden waren gemaakt van bladeren en de bekers van hout. We kregen verschillende ‘sausjes’ met groente in schaaltjes, om te eten met chapati’s en rijst, met veel boter. Het was erg lekker en leuk. Demi was helaas een beetje misselijk.

Na het eten hebben we nog een rondje door “het dorp” gelopen om te zien of we nog iets gemist hadden, en inderdaad: het handwerk hoekje was er nog, waar we hebben kunnen pottenbakken.

Die nacht moesten we om half 5 opstaan, want om 5 uur kwam een riksja ons ophalen om naar het station te gaan. In de trein sliepen we weer verder en om 11 uur kwamen we in Agra aan, waar we opgehaald werden. Hier in Agra slapen we niet in een hotel, maar een ‘home stay’. Bij iemand thuis dus. Hij heeft de bovenverdieping van zijn huis als guest house ingericht. Zijn moeder regelt veel dingen in de keuken, en we eten bij het gezin/familie in een soort van voorkamer, die met deuren afgesloten kan worden van hun eigen woonkamer. Het is hier erg gezellig en huiselijk. We hebben een chauffeur voor 3 dagen.
De eerste dag zijn we naar Agra Fort, de Baby Taj, en de achterkant van de Taj Mahal geweest. Het fort was duidelijk in een andere stijl gebouwd dan de forten in Rajastan: veel ruimer. De Baby Taj is een heel kleine versie van de Taj Mahal. Bij de achterkant van de Taj Mahal zelf, aan de andere kant van de rivier, konden we foto’s maken tijdens de zonsondergang.

Op dag 2 bezochten we het Nationale Park Keoladeo, waar vooral vogels te zien waren. We gingen op een gehuurde fiets en met een gids het park in. Helaas was er alleen maar een rechte weg die we tot het einde volgden en weer terug gingen. De gids had een erg Indiaas accent, waardoor Demi niet goed wist om welke soorten het precies ging. Ook foto’s maken ging moeizaam vanaf de weg.

Na de lunch gingen we naar Fatehpur Sikri. Hier moet ik even een stuk geschiedenis bij geven:
De grootste mogolkeizer in de geschiedenis, Akbar-e-Azam, wilde graag een zoon, om hem op te kunnen volgen. Hij had 3 vrouwen: een hindoevrouw, een moslimvrouw en een christelijke vrouw. Geen van hen gaf hem kinderen. Hij verhuisde meerdere keren, in de hoop op meer geluk. In Sikri, waar toen alleen een heilige woonde, die hem een zoon voorspeld had, gaf zijn hindoevrouw hem een zoon. Vervolgens bouwde hij uit dankbaarheid “The Tomb of Sheikh Salim Chrishti” bouwen, waar de heilige begraven ligt. Mensen van alle religies kunnen hier hun wensen komen doen (of dat nou een kinderwens is of iets anders). Er wordt gezegd dat je wens voor 100% zekerheid zal uitkomen. Ook bouwde hij er een groot plein omheen, omringd door muren met grote poorten (een daarvan is echt enorm!). Dit deel is Fatehpur.
Sikri is het deel waar de keizer woonde met zijn 3 vrouwen (en nog meer vrouwen eigenlijk, een voor elke dag). Elke vrouw heeft haar eigen paleis, de hindoevrouw het grootste, omdat zij de favoriet was van Akbar. Later verhuisde de keizer met alle vrouwen naar Agra, i.v.m. watertekort. Daar startte hij ook de bouw van het Agra Fort.
De Taj Mahal is gebouwd door zijn kleinzoon Shah Jahan. Na de dood van zijn favoriete vrouw, Mumtaz, liet hij de Taj Mahal, of eigenlijk Mumtaz Mahal bouwen, als laatste rustplaats voor zijn geliefde vrouw (die trouwens stierf bij de geboorte van hun 14e kind).
Vervolgens wilde Shah Jahan nog een tweede Taj Mahal laten bouwen voor zichzelf, maar dan in het zwart aan de overkant van de rivier. Zijn zoon nam toen de macht over en hij sloot zijn vader op in het Agra Fort, vanaf waar hij alleen nog naar de Taj kon kijken. Het geld moest namelijk naar de mensen gaan, niet naar nog een tombe. Shah Jahan ligt nu bij Mumtaz in de tombe begraven.

De Taj Mahal hebben we vanmorgen bekeken. Om 6 uur ’s morgens stonden we in de rij, met een gids, wat helemaal niet de bedoeling was. Hij vroeg veel te veel geld, maar gelukkig heeft hij wel een hele hoop foto’s van ons gemaakt. Hij stelde zelfs allerlei poses voor. De Taj is volledig van wit marmer gemaakt, en heel veel edel en half edele stenen zijn in het marmer verwerkt (allemaal met de hand uitgehakt/geslepen). Verschillende stenen lichten op in het maanlicht (of zaklamplicht).

Om een uur of 9 waren we terug voor het ontbijt. Na wat uurtjes bijslapen/foto’s bekijken op de laptop werden we om 11 uur opgehaald om naar Akbar’s Tomb te gaan, waar de “maker” van Fatehpur Sikri begraven ligt. Daar was ook een grote groep schoolkinderen, die ons weer erg interessant vonden. Deze keer ben ik uitgebreid met ze op de foto gegaan. Dat was erg leuk :).

Onze taxichauffeur bracht ons daarna naar een winkel/werkplaats waar marmer en edelstenen bewerkt worden. Zo konden we zien hoe ook de Taj Mahal gemaakt is (in 22 jaar). Na de demonstratie wilde de man ons natuurlijk iets verkopen.. met speciale korting voor ons, want we waren de eerste en de laatste klanten die dag (dat zeggen ze ook allemaal).

De rest van de dag hebben we eigenlijk niets bijzonders gedaan. Dat was ook wel lekker. Douchen, foto’s uploaden, reisverslagen schrijven… Nu is het alweer tijd om in te pakken. Om 23.20 uur gaat onze trein naar Khajuraho, op naar de Kamasutra Tempels!

José

• 23 September 2013 - 09:27

Carla Vaartjes:

Nou Demi, ik kan niet wachten om het filmpje van jou te zien!
    Leuk om weer allemaal te lezen.
    Liefs, mam

• 23 September 2013 - 10:03

Oma:

Hallo reizigers,

Dit is weer een heel mooi verslag van jullie belevenissen.
    Dat jullie het nog zo goed kunnen vertellen aan het eind van de dag.
    Dat jullie veel aandacht trekken licht voor de hand he?
    Jullie vallen als blanke en Demi als lang mens wel op daar.
    Nu luitjes blijf genieten en veel plezier.
    Dikke kus;

Oma.

• 23 September 2013 - 11:48

Tante Betsy Uit Beverwijk:

Hallo globetrotters,

Geniet van jullie geweldige reisverslagen 8). Ik reis mee op de landkaart!

Lieve hollandse groetjes!

• 23 September 2013 - 20:14

Ina Van Den Berg:

Nou, dat filmpje van Demi wil ik ook heeeeeel graag zien hoor! Het is maar goed, dat jullie elke keer zoveel opschrijven, van alles wat jullie beleven. Samen met alle foto's, heb je over een aantal jaren, nog steeds een goed beeld van alles wat jullie meegemaakt en gezien hebben. Ja, ook als jullie 85 jaar oud zijn, haha, dat wordt iedereen daar dus...... Het is zeker geen uitslaapvakantie, tjonge, wat staan jullie vaak vroeg op.....
    Veel plezier met de rest van jullie reis.
    Dikke kus, mama