De Kamasutra-tempels van Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van José Bakker - WaarBenJij.nu De Kamasutra-tempels van Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

De Kamasutra-tempels van Khajuraho

Door: Demi

Blijf op de hoogte en volg José

24 September 2013 | India, Khajuraho

Khajuraho, dinsdag 24 september, 20.30 uur

We zitten nu in ons hotel (waarvan we de kamer vanmorgen al uitgecheckt hebben) in Khajuraho. Over 2 uur komt een taxi ons ophalen om ons naar het treinstation te brengen, vanwaar we naar Varanasi zullen vertrekken om 23.40 uur. Eerst nog even over onze belevenissen in Khajuraho:

Zondagochtend kwamen we rond half 7 in Khajuraho aan. Al voordat we de trein uit waren kwam er al een tuk-tuk chauffeur naar ons toe die ons maar al te graag wilde vervoeren. Jammer voor hem, maar we hadden al een pick-up met het hotel geregeld. We betalen maar 1050 RS (€12,50) per nacht, dus we verwachtten niet al te veel van de kamer. Het bleek echter één van de betere kamers te zijn die we gehad hebben.
Na in het hotel ontbeten te hebben wilden we naar de bekendste tempels die hier liggen. De tempels liggen namelijk in grofweg 3 subgroepen verspreid in Khajuraho. De westelijke, oostelijke en zuidelijke, waarvan de westelijke de bekendste zijn, vanwege de vele erotisch getinte sculpturen die erop te vinden zijn.
Toen we op het punt stonden om het hotel uit te lopen, om dus naar de westelijke tempels te gaan, werden we aangesproken door iemand van het hotelpersoneel. Het bleek dat het veel beter was om rond zonsopkomst naar die tempels te gaan, vanwege het goed licht (tempelingangen zijn bijna altijd naar het oosten gebouwd, de kant waar de zon op komt) en minder drukte. Daarom hebben we besloten om op maandagochtend naar die tempels te gaan en het zondagprogramma wat om te gooien.
We zijn samen met Manoj (de persoon die voorstelde om onze planning om te gooien) in een tuk-tuk langs de zuidelijke en oostelijke tempels gegaan. Stuk voor stuk mooie gebouwen, maar ze lijken allemaal op elkaar. Wel waren hier ook al enkele erotische sculpturen te vinden.
Na deze tempels zijn we doorgereden naar een waterval. Deze was best mooi. Hij is gelegen in een rotsachtig landschap. Onze gids (het was verplicht om een gids te nemen) vertelde ons dat tijdens de moesson geen rotsblok te zien was, zo hoog stond het water. Nu stond het water meer dan 10 m lager. Raar idee dat daar zo veel verschil tussen zit.

Gisteren zijn we dus vroeg opgestaan om naar de westelijke tempels te gaan. Hier liggen 12 tempels bij elkaar. Ze zijn dus vooral bekend vanwege hun erotisch getinte sculpturen, hoewel dat maar 10% van alle sculpturen zijn. Maar ze vallen dan ook enorm op en zijn behoorlijk gedetailleerd. Het varieert van de raarste standjes tot een orgie en zelfs een man die een paard van achter neemt. Lekker smakelijk dus allemaal. Raar idee dat dit allemaal in de 10e en 11e eeuw gemaakt is (tussen 950 en 1050). Bij de bouw van de tempels is helemaal geen cement of lijm gebruikt. Alle stenen passen als puzzelstukken in elkaar en blijven op de juiste plaats door alleen zwaartekracht. Voor de rest leken deze tempels op andere tempels die we al eerder gezien hebben.
’s Middags zijn we naar een andere waterval gegaan. Deze was mooier dan die van zondag. Hij is gelegen in het Panna National Park, dat verder helaas nog gesloten is vanwege de moesson. Ook hier moesten we verplicht een gids nemen. Hij liet ons onder andere bomen zien met flinke klauwafdrukken erin. Ik verstond eerst dat een “spotted deer” de boom in klom. Ik heb nog nooit een hert een boom in zien klimmen, dus dat leek me sterk. Het bleek uiteindelijk om een “sloth bear” te gaan. Dat klinkt aannemelijker :). Deze sloth bears (of lippenberen) klimmen in de bomen op zoek naar honing. Verder was er een natuurlijke bron met mineraalwater wat hij “love water” noemde. Daar hebben we allebei van gedronken. We weten alleen niet waarom het “love water” genoemd wordt, want onze gids spreekt niet zo goed Engels.
Na de waterval zijn we nog naar een restaurant op palen bij een meer gegaan om van de zonsondergang te genieten. Alleen waren we helaas net te laat, want de zon was al onder. Toch hebben we nog even van het uitzicht kunnen genieten.

Vandaag zijn we samen met Manoj naar het dorp gegaan om nog wat souvenirs te kopen. Ik wilde ook een nieuwe geheugenkaart kopen (ik maak te veel foto’s) maar daar ben ik helaas niet in geslaagd, net als een veldgids voor reptielen. Wel hebben we allebei een T-shirt gekocht.
De rest van de middag hebben we vooral rustig aan gedaan. Omdat we ’s morgens al hadden uitgecheckt hebben we dus geen kamer meer. Ik wilde foto’s naar mijn ouders sturen zodat ik weer ruimte op mijn geheugenkaartjes heb, maar dat lukt vanwege het slome Wi-Fi helaas niet.

Zometeen vertrekken we naar Varanasi, één van de bekendste steden van India en is één van de oudste steden ter wereld die altijd bewoond zijn geweest. Het ligt aan de Ganges en is vooral bekend door alle rituelen die in en rond de Ganges gebeuren. Daarover in het volgende reisverslag meer :).

Demi

• 25 September 2013 - 17:19

Ina Van Den Berg:

Ja, dat slome internet, dat hebben we gemerkt toen we even aan het skypen waren, maar....... het blijft bijzonder, dat we zomaar contact kunnen hebben. De foto's hebben we inmiddels gezien van al die erotische sculpturen, een hele tegenstelling tot hoe bijv. de collega's van jou in het lab met seks getinte opmerkingen enzo omgingen.
    Inmiddels zijn jullie al in Varanasi. Heel veel plezier!!!!
    Dikke kus, mama