Survival lessen - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van José Bakker - WaarBenJij.nu Survival lessen - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van José Bakker - WaarBenJij.nu

Survival lessen

Blijf op de hoogte en volg José

10 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Hazyview

Vandaag voel ik me eindelijk weer goed. Gisteren en de dag daarvoor ook wel, maar ik kon niet echt goed meedoen omdat ik te weinig energie had. Ik kon ook niet goed eten. Gisteravond wel, dus vandaag kon ik weer meedoen.

Even kijken… zondag 8 augustus. We hebben ’s morgens een wandeling gedaan. Mét krukje, want ik moest om de 5 meter zitten. Het ging over welke planten nuttig zijn. We hebben allemaal een stukje van een plant gegeten. Dat is tegen bacteriën en voor frisse adem. Oh en we hebben geleerd over survival. Eigenlijk allemaal logische dingen zoals teamwork, water, eerst jezelf helpen, zorgen dat je niet gewond raakt, enz. maar we werden even gedrilld.
Dat is wel grappig. Hij heeft in het leger gezeten en schreeuwt tegen ons. Maar het is niet erg. En verder, lost in the bush, dan moet je een schuilplaats hebben. Dus: takken, bladeren, gras, touw. We hebben touw gemaakt van de plant ‘mother-in-laws tongue’. Geniaal! Omdat schoonmoeders vaak zeuren dat het meisje niet goed genoeg voor haar zoon zorgt. Die plant is een lange flap en het wappert in de wind, als de tong van een schoonmoeder :P. Maar daar zitten dus draden in en die hebben we gevlochten. Nouja, de vrouwen. En de mannen hebben bamboe gezocht… Aah ik zit vet te krassen. Er zitten mensen aan tafel te lachen om Rick’s puzzelkunsten. Anyway, een frame van bamboe, takken en touw. Dat hebben we ’s middags gedaan, in 2 uur. We waren de snelste groep ooit. Goed teamwork enzo. Het was echt leuk! Maar zwaar voor mij. Aan het einde van de dag moest ik weer overgeven.
Op maandag zijn we verder gegaan met de schuilplaats. We waren verdeeld in 2 groepen. De ene groep moest het dak maken. De andere groep moest fruit en sprinkhanen verzamelen. Demi en ik hebben aan het dak gewerkt. Ik op de grond,… kon nog steeds niet lang staan omdat ik niet fatsoenlijk heb kunnen eten. Maar we hebben een mooi dak gemaakt. 1/3 blad, 1/3 gras en 1/3 takken, zodat we alles kunnen.
Oh inmiddels is het 11 augustus, want we gingen eten en ik heb niet verder geschreven. We hadden voor de schuilplaats hele grote bladeren gebruikt. En lemongrass als gras. Dat mocht eigenlijk niet. Want daar stond niet zoveel van. Wisten wij veel. Maar het was toch goed, want door de citroengeur blijven muggen enzo weg. Dus we hebben een insectvrije schuilplaats gemaakt. En we hebben vuur leren maken. Het handigst is natuurlijk een aansteker. Maar een paar mensen hebben geoefend met suiker en brandbaar poeder. Door wrijving krijg je vonken en als je dat dan bij je stapeltje hout en kapok doet heb je zo een mooi vuurtje. En dan kan het natuurlijk nog met stokjes wrijven, en touwtjes en 10000 andere manieren. Die ene hebben we gedaan. En Ed heeft voorgedaan hoe je een pijl en boog maakt van takken, touw, steentje en melksap uit een giftige plant. Hij heeft hem ook afgeschoten… in het plafond. Per ongeluk, haha. Hij bleef wel hangen, dus missie geslaagd. En Merel had een actie! Nouja die heeft ze wel meer. De ‘Merelactie’ is van je krukje afvallen. Maar ze zat bij het zwembad. Het was namelijk warm. Heel warm. Dus voeten in het koude water. Lekker! Maar Merel dus.. wou erin zitten. Dan had ze een lekkere koele broek en kon ze weer koel en fris verder werken aan het dak. Zonder nadenken gaat ze met haar witte broek met daaronder zwarte string in het badje zitten. Oh shit, dat schijnt door! Ja inderdaad. Te laat!
Daarna hebben we de schuilplaats afgemaakt en 2 bogen + 2 pijlen gemaakt. De schuilplaats is nog ingestort en Merel lag vast, eronder. Weer Merel he :P. Oh ik ga nu weer eten. Pizza! Ik schrijf zo verder! Hoop ik.

Ja, ben ik weer. De pizza was lekker, maar wel snel koud. Op het moment zijn Rick en Sara kamasutra aan het doen. En Guido en Ellen rennen net samen naar buiten. De andere 2 studenten zijn binnen, bijna gelijk met de pizza’s. Anna, maar ze wil Anne genoemd worden, en Karen.
Tijdens de survivaldagen is het ons opgevallen dat we heel snel moe zijn. Dat komt door de zon overdag, zei Ed. Daar word je ongemerkt heel moe van. En het is vroeg donker. Tussen half 6 en 6 uur, dus het voelt voor ons heel laat omdat het overdag wel zomers is, voor ons. En nog een reden: na het eten doen we wat spelletjes ofzo, maar ook niet 4 uur lang. En we zitten op krukjes. Dat is erg vermoeiend, voor je rug vooral. Conclusie: we willen rond 21 uur al graag in bed liggen. Best wel vroeg toch?
Gisteren zijn we weer bezig geweest met stropen en anti stropen. We hebben zelf simpele strikken gemaakt en in de bush uitgezet. De andere helft van de groep moest ze opsporen en eruit halen. ’s Middags hebben we gewisseld. We hebben natuurlijk wel alles weer weggehaald. We hebben nog meer les gehad over stropen en hoe erg het is. Cites zorgt ervoor dat ivoor duur blijft. En daarom blijven stropers olifanten en neushoorns doodmaken. Terwijl eens in de zoveel tijd een park als het Kruger Park zelf olifanten moet doodmaken omdat er anders te veel komen. Zij maken een hele familie dood, want olifanten hebben een goed geheugen en gevoelens, en zullen het met zich meedragen. Stropers gaan voor de grote mannetjes met grote slagtanden, en dat heeft allerlei gevolgen voor voortplanting en dergelijke. Dus Cites kan maar beter zulke parken toestemming geven om ivoor te verkopen aan de wereld waardoor het goedkoper wordt en niet meer aantrekkelijk voor stropers om olifanten te doden. Ik moest bijna huilen. En dat wil Ed ook het liefst. Hij kan zo mooi vertellen. Iedereen werd er stil van. Andrea zei dat ze ook bijna moest huilen. Ik denk dat er wel meer mensen waren.
Er was nog een verhaal over olifanten: huilende olifanten. Omdat ze weten dat een olifant dood gaat of dat ze zelf dood gaan. En Ed vertelde over irritante Amerikanen die altijd dingen doen die niet mogen. Zoals: niet achter hem blijven lopen. Ze hadden een dood dier gevonden en Ed ging kijken. De Amerikaan liep verder… en daar was de hongerige hyena. Ed moest hem doodschieten. 3 keer zei hij. Zo graag wilde de hyena leven. 1 keer door de ruggengraat en 2 keer door het hoofd. Hij bewaart de kogels met haren van elk dier dat hij onnodig heeft moeten doodschieten. Iedereen was meteen verdrietig en stil.
Maar dan is Ed ook wel in staat om verder te gaan met een ander verhaal, en dan heel vrolijk en grappig. En dan is iedereen weer blij. Zoals over tracking en antitracking. Hij zei dat er een keer een stroper was die 16 km langs een hek heeft gelopen. Nouja, in een hek, met handen en blote voeten. Om voetstappen te voorkomen. Die kerel had olifanten doodgemaakt, en daar kun je hier de doodstraf voor krijgen. Maar Ed sluit ze liever levenslang op. Zodat de stroper een ‘vriendje’ kan krijgen in de gevangenis en dat hij zegt: “wie heeft nu een slurf?!” Sommige stropers lopen achterstevoren en over hun eigen voetstappen terug. Sommigen klimmen in bomen. Ze doen de raarste dingen om geen of valse sporen achter te laten.

En we hebben lekker gegeten gisteren! Afrikaanse braai (=BBQ). We hebben er lang op gewacht. Eerst moest een goed vuur worden gemaakt en daarna kolen erop, rooster erover en vlees erop. Tijdens het wachten hebben we Weerwolven gedaan: een heel leuk potje. Kevin was de healer en burgemeester en Kelly het spiekende meisje. En samen een stelletje. In het echt trouwens ook. Maar Kevin hield hun 2 steeds in leven en Kelly fluisterde hem de weerwolven in. Hij kon ze weer aanwijzen met z’n dubbele stemrecht.
Ik weet eigenlijk niet wat voor vlees ik gehad heb, maar het was lekker! En daarna zijn we weer vroeg naar bed gegaan. Het was KOUD vannacht. Het heeft blijkbaar gevroren. Ed verwacht en hoopt dat het koud blijft. Dan ligt er misschien sneeuw als we bij de Drakensbergen zijn. Dat schijnt erg mooi te zijn.
Vanmorgen mochten we uitslapen… of toch niet. We hebben een dag vrij gehad. Francis wilde de truck inpakken dus we hadden tot half 9 om te ontbijten. Daarna snel de was doen… Handwas, erg fijn. En naar Hazyview om geld, lunch, kaarten en leuke spulletjes te kopen. Het was even afwachten of de was wel droog zou worden. Het mooie weer is verdwenen. 16°C en bewolkt vandaag. Terwijl we andere dagen moesten uitkijken voor een zonnesteek. Vandaag was het meer onderkoeling. Jezus wat koud. En ’s nachts nog erger. Ik ga zo met trui in m’n slaapzak denk ik. De was is bijna helemaal droog. Morgen gaan we met de truck naar het Kruger Park. 6 Uur opstaan.
Ik heb ‘Big 5’ shotglaasjes gekocht voor Sjoerds verjaardag. Dat moet een student hebben, vind ik. Ik wist echt niet wat ik voor Sjoerd mee wilde nemen, maar ik zag het en ik dacht: ja, dat is het! En een ketting met een leeuw eraan voor Mathilde, omdat ze een leeuw is. En een Afrikaanse armband. En een kaart voor papa. En mama. Ik wil nog iets voor papa kopen.. maar wat? En iets van Afrikaanse kaarsen of kaarsstandaard voor mama en Coen. En een beeldje voor oma’s kast, voor haar verjaardag.
Oh ik ben iets vergeten te vertellen over mijn ziek zijn. Ik was zwaaaaaar aan de diarree. Na 5 antidiarreepillen van de dokter was het over. Maar er was helemaal niets meer. Pas na 3 of 4 dagen kon ik weer poepen. Ik was zo blij dat het weer kon! Ik dacht dat ik ergens een verstopping had.
Demi heeft ook kaarten gekocht voor zijn ouders en opa, oma en oma. Hij wil nog iets kopen voor zijn ouders en zusje.
We hebben iets moois gezien vanmiddag! Schalen met tekeningen van dieren. En die schalen waren gemaakt van bamboe. Zo zien ze er echt niet uit. En ik kan het ook niet geloven. Maar het is toch zo.
Het is nu kwart voor 9 en we zijn al moe. Hitomi zit Francis te masseren. De helft is al naar bed. Kelly zit te huilen op de bank met Kevin. Na deze avond zien ze elkaar niet meer. Wel zielig… Het is zo’n leuk stelletje. Maar Kevin blijft bij de bushpackers. En Kelly gaat met ons mee en ook terug naar Nederland. Aah het is zo zielig om te zien. Maar niets aan te doen.
Oke nog 1 ding: Demi heeft net springbok gehad: hét drankje van Afrika. En hij heeft het springbok dansje gedaan. Zo, en nu slapen.

José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 34197

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: