Walviskijken in St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van José Bakker - WaarBenJij.nu Walviskijken in St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van José Bakker - WaarBenJij.nu

Walviskijken in St. Lucia

Blijf op de hoogte en volg José

17 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Gisteravond zijn we naar een bar/eetcafé geweest om friet & hamburger te eten. We moesten heel lang wachten. We hadden namelijk aangegeven dat we geen slappe friet wilden. We zijn toen sokkiesokkie gaan dansen: stijldansen op sokken op elke muziek. Ik heb de cha cha cha geleerd. En.. nog iets. Het was leuk! Het zag er alleen niet uit. Zeker in het begin niet. Maar het was de bedoeling om de tijd sneller te laten gaan, en dat lukte. Helaas was het eten koud . Friet én burger. Maar we hadden allemaal zoveel honger. Op de camping heb ik met oordoppen geslapen, want de muziek bij de bar stond erg hard. Daardoor heb ik de nijlpaarden ’s nachts niet gehoord. Demi wel. Ze waren blijkbaar heel dichtbij. Ze lopen ’s nachts over straat :).

Vandaag hebben we in een boot gezeten op de oceaan. Whale watching! Jezus wat zijn die beesten groot. De boot schommelde alle kanten op. Het was echt geen rustig boottochtje. En ook niet droog. We waren zeiknat. Er kwam een grote golf over de boot heen (boot voor ongeveer 10 mensen, met kleine bovenverdieping). Maar we hebben bultruggen gezien. Wel 5! 1 Moeder met jong van ongeveer 2 weken (want hij had al wel een rugvin, maar een lichtere kleur dan de moeder). Ze komen daar voor de voortplanting omdat het water warm is en de jonge walvisjes hebben nog weinig vet. Dit vrouwtje was iets te ver van de kust af gezwommen. 3 Mannetjes hadden haar gespot. En het maakt ze niets uit dat ze al een kind heeft. Dus mama en kind werden behoorlijk lastig gevallen. Dat was best gevaarlijk voor het jong. Hij kan namelijk makkelijk platgedrukt worden door 3 zwaargewichten. Het jong zwom veel op de rug van de moeder. Dat was veiliger en zo kan het jongsneller zwemmen. Ze moeten blijven zwemmen totdat de mannetjes het opgeven. Het zou misschien helpen om weer dichter bij de kust te zwemmen… Misschien was het het eerste jong van het vrouwtje en weet ze nog niet dat ze niet te ver de oceaan in moet zwemmen.

Na 2 uur gingen we weer terug. Weer door de golven, weer zeiknat en ijskoud door de wind. We hebben helaas geen dolfijnen gezien. Op het strand werden we nog eens gezandstraald.. bah!
Bij de camping zijn we met kleren en al gaan douchen. Later gingen Merel, Griet en Hitomi nog. Toen was de zee minder rustig. Hitomi is flink zeeziek geworden. Maar zij hebben springende walvissen gezien!! Ik moet nu eten, ik schrijf later verder..

Het eten was super lekker! En super goedkoop. Demi had kip besteld met een sausje, champignons en friet. En ik 600 g spareribs met salade. Halverwege hebben we van bord gewisseld want we konden niet kiezen :P. Als toetje hadden we 3 bolletjes vanille ijs met chocoladesaus en slagroom besteld, maar dat viel een beetje tegen. We kregen namelijk 3 lollies met ijs en een chocoladelaagje in een toef slagroom gestoken. Slagroom zonder suiker. Maar we hebben R225 betaald voor alles, inclusief fooi. Dus dat is ongeveer €22,50. Voor eten voor 2 personen. Lekker!

En nog iets leuks. Kevin is hier. Kelly weer helemaal blij! Ze is morgen jarig. Ze wilde ook graag gaan whale watchen, maar ze had geen geld. Het is R850. Dus we hebben allemaal R50 ingeleverd en een kaartje voor Kelly gekocht. En nog een verjaardagskaart met al onze namen erop. We hebben het gegeven bij het toetje en gezongen. Het hele restaurant kon meegenieten. Alleen Iris en Jelco waren er niet bij. We gaan morgen ook met de groep uit eten omdat het de laatste avond in St. Lucia is. Daarom gingen de twee nu samen romantisch eten. Beetje jammer, want ze wisten dat we een verrassing voor Kelly hadden. Ze gaan best vaak met z’n 2en iets anders doen dan de groep. Terwijl er nog 2… nee nu zelfs 3 andere stelletjes zijn die wel gewoon bij de groep blijven. Nouja, moeten ze ook zelf weten. Kevin en Kelly slapen vannacht in de truck en we hopen dat Kevin mee kan gaan tijdens de rest van de tour. We slapen hierna niet meer in tenten maar in slaapzalen. Dus, een paar centen betalen en je hebt een bed.

Wij gaan morgen om 8 uur weg. We gaan de hele dag snorkelen en gameviewing. Heb er zin in! Het water kan niet kouder zijn dan het zwembadwater van Swaziland. Oh dat heeft Demi helemaal niet geschreven zie ik. Voordat hij ging wandelen met Ed hebben we gezwommen. En het was ijs, ijs, ijskoud! Maar we zijn helemaal onder geweest. Dan kun je van de kou even niet normaal adem halen. En we hebben onderwaterfoto’s gemaakt met Lotte’s onderwatercamera. Ben benieuwd hoe ze geworden zijn.

Ik heb vandaag ook nog even een half uurtje geïnternet. 88 e-mails… Demi heeft nog op skype gezeten. We zitten hier goed. Winter in Afrika is beter dan zomer in Nederland, want het is blijkbaar net herfst. En nu slapen!

José