Zee, strand en.. regen - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Zee, strand en.. regen - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Zee, strand en.. regen

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

30 Juni 2013 | India, Bombay

Het is de hoogste tijd voor een nieuw reisverslag! Er is weer veel gebeurd, en het is eindelijk weer even rustig(er, voor hoelang het duurt..).

In het weekend van Demi's verjaardag, 14 - 16 juni, zijn we naar het strand geweest met het biologie departement. Elk jaar wordt er een weekend georganiseerd, omdat er elk jaar studenten zijn die hun project afronden en TIFR zullen verlaten. Dus eigenlijk was het voor mij ook mijn afscheidsreis :P. We zijn naar een strand ten zuiden van Mumbai geweest: Velneshwar beach. De afstand was niet eens heel erg groot, bijna 300 km. Maar door de regen, de wegen, de wegwerkzaamheden, en de gebruikelijke Indiaase vertragingen duurde het wat langer. Ten eerste zou de bus om 6 uur savonds moeten aankomen bij het TIFR, terwijl we om half 10 zouden vertrekken. Ze hadden er al rekening mee gehouden dat de bus te laat zou komen. De bus kwam uiteindelijk rond een uur of 11 aan (!!). Om 12 uur 's nachts zijn we vertrokken, en meteen begon iedereen liedjes te zingen. Dat was wel erg gezellig, maar ik verstond er natuurlijk niets van. Er waren maar een stuk of 3 liedjes die bekend klonken.. Het duurde een uur om de stad uit te komen, en daarna moesten we nog door de buitenwijken heen. Vreemd genoeg ben ik in de bus in slaap gevallen, en vroeg in de ochtend kwamen we bij ons hotel aan. Ja.. hotel.. dat woord klinkt te luxe. Blijkbaar is er elk jaar iets aan de hand met de bus, en is de rest van het weekend prima. Deze keer was de bus niet kapot, maar er was van alles mis met het 'hotel'. We moesten een tweepersoons kamer delen met z'n 5en. Drie mensen in de breedte op het bed, en nog 2 mensen op de grond op matjes. Mijn idee van een strand uitje is nog steeds een zonnig plaatje, maar het regende de hele tijd. Iedereen vond het geweldig. De golven waren hoog, en de onderstroming was gevaarlijk. Echt zwemmen was er niet bij. Ik heb een zandkasteel gebouwd met Reshma :). Na de lunch gingen we bibberend terug naar het 'hotel', waar ondertussen door het vele douchen het water op was.. Ik kreeg uiteindelijk (na een half uur bibberen) een emmer met koud water, en een mok zodat ik water over mezelf heen kon gieten. Daarmee heb ik het zand en zout uit mn haren moeten wassen, dus je kunt je voorstellen dat ik daarna helemaal bevroren was. 's Avonds regende en onweerde het nog meer, en toen was er geen stroom meer. Geen stroom = geen licht, geen ventilator, geen airco, geen telefoon opladen.. Dus dat werd spelletjes doen bij kaarslicht en naar het toilet (dat niet meer doorspoelde) met een zaklamp. Achja, voor 1 nacht heeft het ook wel z'n charme. Die ochtend erna was pas te zien hoeveel het geregend had, vooral op de terugweg in de bus. Ik heb foto's gemaakt. Als het meer had geregend was de brug waar we overheen moesten weg geweest.. De terugweg duurde dus ook langer dan de heenweg: ongeveer 13 uur. En de bus was lek.. Ook in Mumbai was wateroverlast, maar mensen gaan gewoon door met waar ze mee bezig waren: met het water tot over hun enkels staan ze buiten te koken.. Helaas geen foto kunnen maken.

De regen valt verder wel mee. Blijkbaar komt dat doordat het TIFR meteen aan zee ligt. De wolken waaien over ons heen, en de meeste regen valt verderop in de stad. Ik heb het niet gezien, maar blijkbaar zijn de treinstations compleet ontregeld en drijven de geel-zwarte taxi's als badeendjes in de straten.. Het instituut lekt trouwens ook aan alle kanten. Water komt gewoon binnen via de muren en het plafond. Er zitten ook allerlei beesten binnen. Deze heb ik al gezien: kakkerlakken (een heleboel), krekels, ratten en vleermuizen.

Ik baal nog steeds dat ik zo weinig van de rest van Mumbai zie, maar ik heb elke dag werk! Soms zelfs teveel werk voor 1 dag, zoals afgelopen week. Het VSRP programma loopt bijna ten einde, en dat betekend dat alle VSRP studenten een verslag moeten schrijven en een presentatie moeten geven. Ik ben officieel geen VSRP student, ik verblijf alleen in een VSRP kamer. Maargoed, die ene VSRP coördinator vanuit het biologie departement wil per se dat ik overal aan meedoe, dus ook ik moest deze week een verslag inleveren én een presentatie geven. De presentaties zijn allemaal op 3 en 4 juli, maar omdat onze coördinator het land uit gaat had ze het verplaatst naar afgelopen week. Die week had ik ook een experiment. Ik heb letterlijk mijn presentatie gegeven middenin mn experiment. Het ging gelukkig wel goed, maar na dit alles was ik zo uitgeput! Ik had weer 15 uur per dag gewerkt, 2 dagen lang, en die dag daarna moest ik weer werken. Nouja, en nu in het weekend ben ik nog steeds bezig, en maandag begint weer een experiment! Er komt geen einde aan.. Nu moet ik misschien mijn presentatie nog een keer geven, omdat die coördinator het had verplaatst voor haarzelf, zodat ze erbij kon zijn. Officieel zijn de presentaties nog steeds op 3 en 4 juli. Ik hoop dat ik het niet nog eens hoef te doen, want er gaat weer een drukke week aan komen.

Dit zijn gelukkig wel mijn laatste experimenten, dus het is niet echt oneindig. Beter nog, ik weet nu al mijn deadlines. Op 23 augustus zal ik mijn project volledig afronden! Begin augustus moet ik mijn eerste versie inleveren, en 15 augustus heb ik waarschijnlijk mijn eindpresentatie. Dan heb ik nog een week de tijd om lekker niets te doen voordat Demi komt, op 3 of 4 september :D. Ik ben erg benieuwd naar wat voor cijfer is zal krijgen. Voor mijn gevoel heb ik geen makkelijk project, maar ik sla me er redelijk goed doorheen, zonder al te veel hulp van anderen. Ik hoop op een 8 eigenlijk :). Hoger is altijd beter.

Tussen alle drukte door was het voor 1 avond tijd om iets leuks en ontspannends te doen. Ik ben met Saumya en Surat naar de Mega Wedding Show geweest; een beurs voor alles dat met trouwen te maken heeft: kleding, sieraden, henna, make-up, fotografie, alles. Eigenlijk mochten we geen foto's maken, maar dat begrijp ik natuurlijk niet als buitenlander :). Dus ik heb wel een aantal foto's kunnen maken. Het mocht niet omdat het allemaal van ontwerpers is. De kleding is ontzettend kleurrijk, en ontzettend bling! Ik heb heel veel mooie dingen gezien. Oh! Ik heb dit nog helemaal niet in mijn blog verteld, maar helaas kan ik niet naar de bruiloft van Saumya en Suman. Ik kan mijn visum niet verlengen, en om een nieuwe aan te vragen moet ik terug naar Nederland. Dus Demi en ik hebben tot 30 september de tijd om India te zien. Daarna kunnen we nog naar Nepal, en vanaf daar zullen we terug vliegen naar Nederland, eind oktober. Ik hoefde dus zelf geen kleding te kopen bij die beurs, maar ik wilde wel erg graag iets Indiaas kopen (iets dat beter in mijn budget past).

Dus na de beurs zijn we naar een kledingwinkel gegaan - Westside - om eindelijk een kurti voor mij te kopen. Ik heb een roze, en een beige met dansende poppetjes en vrolijke kleuren langs de onderkant. Mensen reageerden blij verrast toen ze mij gisteren in een 'Indian dress' zagen. Ik weet nog niet of ik me er echt comfortabel in voel. Ik ben niet gewend om wijde kleding te dragen, dus ik voel me dik :P. Terwijl ik dus juist veel ben afgevallen: 7 kilo, van 67 naar 60, terug naar mijn middelbare school gewicht. Hopelijk blijft het zo. En ik heb ook mijn bloedgroep laten testen, weet ik dat ook eindelijk: A+.

Trouwens, de wisselkoers is veranderd. Eerst was 1 euro 70 rupees waard, nu is het 78 rupees. Ik had mijn huur nog niet betaald van 3 maand geleden (ja, dat kan hier dus), en dat was achteraf dus best slim, want hetzelfde bedrag is nu minder waard in euro's. Met andere woorden, het bedrag dat ik moest betalen is minder geworden: 215 euro, in plaats van 240. Daar word ik blij van. Ik blijf toch wel een gierige Hollander ;).

  • 30 Juni 2013 - 11:22

    Emily :

    Haha. Hollander ^^

  • 30 Juni 2013 - 11:58

    Danielle:

    Je hoeft je iig niet te vervelen zo te lezen ;)

  • 30 Juni 2013 - 12:11

    Ina Van Den Berg:

    Hey José,
    Wat een lang verhaal weer.....super!!! Het meeste wist ik natuurlijk al, maar het is altijd leuk om weer te lezen. Ik krijg dan ook beter de details mee. Skypen is leuk, maar de verbinding is vaak zo slecht, dat we toch wel kleine stukjes missen. Door jouw verslag krijg ik alle ontbrekende stukjes weer mee.....Ik zag je op Skype met die kurti aan en later nog eens op de foto. Die kleur staat je goed hoor. Hij is idd wel wijd, en dat zijn we van jou niet gewend. Het is verder nog even hard werken voor je, maar het is zoals je ook al zei: het is niet oneindig. En daarna kunnen je samen met Demi nog even genieten van het reizen. Stippel maar een mooie reis uit.
    Dikke kus, Mama

  • 30 Juni 2013 - 12:25

    Oma:

    Hoi Jose,

    Wat een mooi verslag en wat een belevenis.Je hebt toch wel een sterk uithoudingsvermogen.Je maakt heel veel mee.Dat zul je niet gauw vergeten hoor.
    NU maar hopen dat je een goed eindoordeel krijgt,want daar gaat het uiteindelijk toch om he?
    MEissie,houd het nog een poosje vol,je kunt nu aftellen tot Demi komt.
    LIefs en dikke knuffel;
    Oma.

  • 30 Juni 2013 - 18:59

    Annie En Guus:

    Mooi reisverslag wat een andere wereld gunnen je een mooi cijfer Groeten Annie en guus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 34204

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: