Stilte voor de storm - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Stilte voor de storm - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Stilte voor de storm

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

17 Juli 2013 | India, Bombay

Het is zo rustig opeens. Ik heb het de laatste 2-3 weken enorm druk gehad, maar nu is het even rustig. Daar moet ik dan maar meteen gebruik van maken, want vanaf maandag is het weer superdruk. De airco wordt namelijk vervangen op onze verdieping. Verder is het gebouw potdicht, dus het wordt er te warm en te benauwd om te werken. Eigenlijk heb ik genoeg te doen, maar ik vind het niet erg om nu een paar dagen verplicht rustig aan te doen. Nu kan ik eindelijk foto's uitzoeken en online zetten, een nieuw reisverslag schrijven, tv series kijken, onze reis plannen en eindelijk definitief gaan boeken.. Mijn roommate is trouwens weg. Het VSRP programma is voorbij, en ik ben weer verhuisd naar een C type kamer: 2 bedden, eigen badkamer, balkon, airco :). Ik ben erg tevreden.

We hebben nu alleen de internationale vliegtickets. Demi komt op 3 september aan, op 6 september begint onze reis vanuit Mumbai, en op 23 oktober komen we terug vanuit Kathmandu, in Nepal. Ik vind het enorm spannend om alles zelf te regelen, maar dat is de goedkoopste manier. Ik heb er wel erg veel zin in. Het zal een welverdiende vakantie worden, want op sommige dagen werk ik echt te lang.

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. De ene dag ben ik aan het klagen dat ik teveel werk heb, en dat ik alles alleen moet doen. Ik had verwacht dat ik meer hulp zou krijgen, vooral tijdens de lange experimenten. De andere dag vind ik het heerlijk dat ik zo zelfstandig kan werken. Ik heb nog nooit eerder zoveel vrijheid en grip gehad op MIJN experimenten. Tijdens de vorige projecten had mijn begeleider de touwtjes in handen, en deed ik wat zij wilden. Het maakt mijn project een stuk interessanter, maar niet altijd even haalbaar. Ik wil zelf ook teveel, en er is niemand die mij tegenhoud. Natuurlijk niet, ze zullen wel denken 'prima, als zij meer werk wil doen dan doet ze dat maar'. Daarnaast vind ik het ook moeilijk om te zeggen 'sorry, dit is erg interessant, maar ik heb gewoon geen tijd om ook dit nog binnen mijn project te doen'. De deadline voor mijn project staat nog steeds op 23 augustus, maar er zijn wel een aantal experimenten opgeschoven en extra ingepland, zodat ik uiteindelijk minder tijd hem om alles voor de deadline op orde te krijgen. Ik weet zeker dat ik het vanaf maandag weer superdruk zal krijgen! Het is wel goed om te weten dat Sulabha en Shobhona mijn werk waarderen. Ze willen hierna een project starten gebaseerd op mijn resultaten, en ik kreeg nog een compliment over mijn presentatie van 3 weken geleden. Het zegt wel wat dat ze daar na 3 weken weer over begint.

Gelukkig is er wel een andere last van mijn schouders gevallen; namelijk het regelen van de stage. Ik heb maandag een intake gesprek gehad via Skype en ik kan in november beginnen bij het KIT (Koninklijk Instituut voor de Tropen). Het project gaat over tuberculose, en zal minimaal 5 maanden duren. Als dat klaar is kan ik afstuderen :). Het komt toch opeens wel dichtbij. Geen idee wat ik daarna wil doen.. nog steeds niet.

Onder het mom 'ik moet niet al mijn tijd in het buitenland in een buitenlands lab doorbrengen' ben ik afgelopen zaterdag mee geweest voor een trek naar een watereval; chinchoti waterfalls, iets ten noorden van Mumbai bij Vasai. We zijn er per bus, trein en auto riksja naartoe gegaan. Onderweg liepen we door een dorp, waar normaal gesproken niet veel buitenlanders komen. Het was erg grappig om te zien hoe vooral kinderen me met open mond nastaarden. Sommigen lieten letterlijk alles liggen waar ze mee bezig waren. Een meisje pakte zelfs het hoofd van een van de volwassenen vast met beide handen, om het vervolgens in mijn richting te draaien.

De trek naar de waterval toe was niet al te moeilijk, al liepen we een paar keer in de verkeerde richting. Om bij de waterval te komen moesten we meerdere keren door stroompjes heen, dus ik gaf het al snel op om mijn schoenen droog te houden. Eenmaal bij de waterval wilden we graag naar boven, en daarvoor moesten we door het water heen. Toen was alles sowieso nat, want het water was iets dieper dan kniehoogte. Er stond ook een behoorlijke stroming. Door de moesson kwam er behoorlijk wat water naar beneden. Bovenaan de waterval hadden we een mooi uitzicht. Daar was nog een waterval, en blijkbaar was er zo'n 40 minuten lopen nog een waterval, maar die heb ik nooit gezien. De stroming was erg sterk, maar toch wilden we weer naar de overkant. Deze keer door dieper water, ongeveer op heuphoogte, en op 1 punt schouderdiep water. We moesten ons vasthouden aan een soort van liaan die over het water gespannen was, en aan de jongens die zichzelf als pilaren in het water hadden gezet. Als een van ons uit balans was geraakt zou het erg gevaarlijk worden, want zo'n 100 - 200 meter verderop was de waterval. Ik kan dit niet goed inschatten, maar een val van die hoogte is denk ik dodelijk. Ik zal de foto's online zetten. Toen we veilig aan de overkant waren begon het ook nog eens te regenen, dus alles was zeiknat en koud. Nadat we alle chips en koekjes hadden gegeten als lunch zijn we weer naar beneden gegaan, want het werd al laat. Uiteindelijk zijn we van 7 uur smorgens tot een uur of 8 savonds weggeweest. Ik vond het in ieder geval erg leuk :).

Mijn seizoensritme is totaal in de war. Het is nu juli, zomer in Nederland. Hier regent het vaak, en is het bijna altijd bewolkt. Al die regen doet me denken aan de herfst. Daarnaast krijg ik altijd zin in de winter/kerstdagen als het lang zonnig en warm is geweest, en dat was het dus voordat de moesson begon. Als ik naar Nederlandse radio luister is er vaak een reclame die begint met een kerstliedje.. Ik heb nu dus ook steeds meer zin in de kerstdagen, en andere winterdingen, zoals warme chocolademelk met slagroom en stamppot (ik heb trouwens vorige week warme witte chocolademelk uitgeprobeerd, was erg lekker). Gelukkig kom ik terug naar NL in oktober, dus dan moeten al die gezellige winterdingen nog beginnen :). Ondertussen zie ik allemaal zomerse foto's van mensen op facebook, en lees ik over mensen die voor de zoveelste keer gaan bbq-en. Ik moet mezelf er steeds aan herinneren dat het zomervakantie is in NL, want ik ben gewoon aan het werk iedere dag.

  • 17 Juli 2013 - 22:02

    Jokev.d.berg:

    Hoi Jose,
    ik zit met de tablet en weet niet hoe het streepje op de e moet.
    Maar wat heb je weer veel ondernomen en gezien.
    Je bent ook echt niet bang uitgevallen he?
    Al deze mooie dingen neem je toch maar mee in je herinneringen.
    Ik geniet elke keer van de mooie verhalen.
    Veel liefs en dikke kus;
    Oma.

  • 17 Juli 2013 - 23:08

    Ina Van Den Berg:

    Hoi Jose, haha ik zit net als oma te klungelen met het streepje boven de e.......op een tablet gaat dat niet handig......wij zijn vanmorgen uit Zell an der Mosel vertrokken en zijn nu in Boppard (aan de Rijn). Fijn voor je, dat het even wat rustiger is, ook al weet je dat er weer een drukke tijd aankomt. Ja, je hebt hier wel zelfstandig leren werken hoor. Ik neem mijn petje voor je af.
    Ik ben benieuwd hoe het over een paar maanden bij het KIT zal gaan, het kan nooit drukker worden als je het nu hebt, toch?????
    Leuk' dat verhaal over afgelopen weekend....ja, je blijft blijkbaar een attractie om te zien voor de mensen daar. En wat een spannende tocht! De foto's die je zondag appte gaven al een beetje een indruk.
    Je had het ook over Kerst enzo, nou je zult het haast niet geloven, maar toen we vanmiddag in Boppard liepen, zagen we een winkeltje met alleen maar kerstspullen, the Christmas shop! Hele dure dingen, echt alleen voor de kerst, absurd gewoon.
    Demi en jij kunnen nu echt de dagen gaan aftellen he, dat jullie elkaar weer zien. Fijn, dat dat niet meer zo heel lang duurt. Ik ben benieuwd hoe jullie reis eruit zal gaan zien.
    Dikke kus, Mama

  • 23 Juli 2013 - 14:37

    Harry:

    Hey José,

    Blijft geweldig om je verhalen te lezen hoor.
    Ik reageer eigenlijk nooit maar omdat Mam en Oma problemen met de é hebben zal ik hier de tip even geven :-)
    Op de tablet hou je de e-toets ingedrukt en dan komt vanzelf een menu met de e en allerlei accenten naar voren waar je dan de juiste uit kunt kiezen !! '
    Zo dat waren de ict tips voor vandaag :-)
    Hou de moed er nog ff in, Demi is er voordat je het weet hoor. Sterken nog, voor je het weet zit je hier weer aan de stamppot !!

    Groetjes Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 34199

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: