Aftellen! - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Aftellen! - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Aftellen!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

07 Augustus 2013 | India, Bombay

Nog 13 dagen tot m'n eindpresentatie.
Nog 16 dagen tot mijn laatste deadline.
Nog 27 dagen tot ik Demi weer zie.
Ja, het zit er bijna op, en dan kan mijn vakantie beginnen :).

De afgelopen 6 maanden zijn eigenlijk heel snel voorbij gegaan. Ik hou van overzicht, dus ik vind het fijn om die 6 maanden in fases op te delen. Het rare is dat elke fase gekoppeld lijkt te zijn aan iets dat er totaal niet mee te maken heeft, vooral deze laatste fase waar ik in zit. Opeens was alles anders, en ik moet even goed nadenken over wat eerste kwam. De werkdruk werd eindelijk minder, omdat mijn experimenten bijna afgelopen zijn en omdat ik hulp krijg van Disha. Ik besloot op een middag vroeg terug te gaan naar mijn kamer, zodat ik kon beginnen aan het schrijven van mijn verslag (nieuwe fase deel 1). Ik werd bij de receptie geroepen, want mijn kamer bleek niet meer beschikbaar te zijn de dag erna. Ik moest binnen een uur m'n spullen inpakken en verhuizen naar een eenpersoonskamer, zonder eigen badkamer, en met een ventilator die ondanks de draaiknop maar 2 standen ken: uit of standje windhoos (nieuwe fase deel 2). Een paar dagen later, nadat ik nog 1x helemaal zeiknat was geregend, scheen opeens de zon weer (nieuwe fase deel 3). En om er nog even een schepje bovenop te doen, een van de belangrijkste experimenten is nu gedaan en klaar voor analyse, het andere experiment is gecanceld, dus nu blijft er alleen maar af en toe microscopie, analyse, verslag schrijven en presentatie voorbereiden over (nieuwe fase compleet). De vorige keren ging het meer/minder worden van de werkdruk ook samen met een verhuizing of een weersomslag. Of een van de andere combinaties. Vreemd ;).

Ik ben dus bijna klaar met mijn experimenten. Ik ben nog met 1 experiment bezig, maar dat is bijna afgelopen. Vorige week heb ik een belangrijk deel afgerond. Daarvoor had ik samples nodig die per ongelijk kwijt waren geraakt in de vloeibare stikstof tank. De tank moest dus op de kop. Zo jammer dat ik geen telefoon/camera bij me had. Het zag er echt heel gaaf uit. Ik was wel verbaasd dat ze zomaar die tank op straat (wel binnen de instituut poorten) lieten leeglopen. Ik had mijn samples weer terug, en er kwamen nog 2 buisjes uit die ik ook maar meenam naar het lab. Waarschijnlijk zag er vloeibare stikstof in een van de buisjes. Stikstof is alleen vloeibaar bij hele lage temperaturen, dus dat ging verdampen en toen zei het BOEM - harder dan wanneer je een vol opgeblazen ballon met een naald lek prikt. In mijn hand. Auw. Ik weet niet of de andere samples in mijn hand door de knal van mijn hand vlogen, of dat ik van schrik alles heb laten vallen (ik denk het laatste). Maargoed, dat was even de sensatie van de dag :). Het was gelukkig niet een van mijn eigen samples.

Ik zal de volgende keer meer schrijven over mijn onderzoek, en wat de resultaten zijn. Nu heb ik zo ontzettend veel zin om te gaan reizen. Onze reis is nog steeds niet helemaal geboekt, maar gelukkig is het grootste deel geregeld. Even een kort, chronologisch overzichtje om iedereen jaloers te maken:
1 Mumbai - ons beginpunt.
2 Udaipur - stand van de paleizen. De meest romantische stad van Rajasthan.
3 Ranakpur - midden in een nationaal park, met de Jain Temple en het Kumbhalgarh Fort
4 Jodhpur - de blauwe stad, omdat de meeste huizen blauw geschilderd zijn. Dat is weer goed te bekijken vanaf het Mehrangarh Fort.
5 Jaisalmer - de gouden stad; stad in de woestijn; stad van 1001 nacht. Hier gaan we o.a. de woestijn in op kamelen.
6 Bikaner - vanaf hier zullen we de rattentempel bezoeken. Op blote voeten.
7 Jaipur - de roze stad, met o.a. Amber Fort en City Palace. Ook een bezoek aan Sariska Tiger Reserve
8 Agra - Taj Mahal. Natuurlijk! En Fatehpur Sikri en Keo Ladeo National Park.
9 Khajuraho - Kamasutra Tempels. Dat kan ik niet overslaan natuurlijk :P
10 Varanasi - de oudste stad ter wereld? En misschien ook wel de vieste stad ter wereld.. Maar toch een bezoek waard, met een boottocht over de Ganges
11 Delhi - een korte tussenstop om vervolgens met de nachttrein verder naar het noorden te gaan
12 Jim Corbett National Park - Het park is helaas dicht, maar hopelijk kunnen we in de buffer zone alsnog een aantal leuke jeep safari's doen. Op zoek naar tijgers :)
13 Grensovergang India - Nepal
14 Bardia National Park - 5 dagen jungle walk/jeep safari/olifant safari/raften/leukleuk/etc
15 Lumbini - de geboorteplaats van Boedha.
16 Pokhara - stad aan het meer, met uitzicht over de Himalaya's. Yoga & 5 dagen trekking!
17 Chitwan National Park - 4 dagen jungle walk/jeep safari/olifant safari/olifanten wassen
18 Kathmandu - hoofdstad van Nepal. Vanaf hier vliegen we weer naar huis op 23 oktober.

Ik heb ook nog interessante dingen te vertellen over dingen die ik gedaan heb sinds mijn laatste verslag. Ik ben naar de wijk Bandra West geweest, hier in Mumbai. Er werd een Chai & Why(thee & waarom) presentatie gehouden door Surat. Chai & Why zijn presentaties die iedereen - ook mensen zonder wetenschappelijke achtergrond, waaronder veel kinderen - gratis kan bijwonen. Na afloop zijn we naar een erg leuk restaurant geweest; Candies. Ik had al gehoord dat het de moeite waard was, en dat was het zeker. Het is heel gezellig ingericht, met allemaal verschillende terrasjes en hoekjes om te zitten, met gezellige verlichting en lantaarntjes. Én natuurlijk heerlijke toetjes, met veeeel chocolade :). Ik had zo'n grote chocoladetaartpunt, dat ik moest vragen om een doosje, zodat ik het deel dat ik niet op kreeg nog kon meenemen voor later. Daarna gingen we (lingerie)winkelen. Dat was een leuke ervaring :P. Niet omdat de lingerie zo anders is hier, maar omdat ik met 2 onervaren meiden op stap was, die normaal alleen voor comfort shoppen, en niet voor looks, model, kleuren of patronen. In die winkel was ook een jongetje, die zijn ogen niet van me af kon houden. Hij leek we gehypnotiseerd, want hij kwam ook steeds dichterbij me staan. Totdat hij zo dichtbij stond (ik zat trouwens op een krukje) dat hij mijn tshirt vastgreep en maar bleef staren. Zelfs toen zijn moeder hem riep, en uiteindelijk de winkel uit liep. Uiteindelijk liet hij toch los, keek nog een keer om, en liep toen achter zijn moeder aan. Ik heb foto's :).

Over foto's gesproken, ik moet toch ook even vertellen dat we wel een aparte maar leuke vrijetijdsbesteding hebben in het lab: vlechten. Enzo. Reshma en Disha vinden het geweldig om dingen met mijn haar uit te proberen, en ik moet vervolgens ook hun haar doen. Ook hier zijn dus foto's van :). Reshma en Disha hebben het zelfs zo naar hun zin, dat ze mijn volledig op z'n Indiaas willen aankleden zodra ik mijn project heb afgerond. Dus in sari met alles erop en eraan. En Indiaas is niet op één manier; ze willen alle streken op me uitproberen, foto's maken en proberen te besluiten wat me het beste staat. Ik vind het allemaal prima. Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. En dan heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken in de anderhalve week dat ik klaar ben met werken en wacht tot Demi komt ;)

Nou, wat een komkommertijd verslag zeg. Ik had eigenlijk niet veel te melden, maar ik heb het toch weer vol gekletst!

  • 07 Augustus 2013 - 22:08

    Danielle:

    Klinkt toch leuk allemaal hoor, niks komkommertijd ;)

  • 07 Augustus 2013 - 22:40

    Ina Vaan Den Berg:

    Hoi Jose
    Je was vanavond zomaar verdwenen op facebook, maar dit lange verhaal maakt het weer ruimschoots goed! Grapppig van al die fases....ttja, zo heb je toch weer overeenkomsten. Jullie reis wordt heel bijzonder hoor. Fijn, dat het al zover rond is. Ik ben heel benieuwd hoe je er in een sari uitziet, laat maar lekker aan je tuttelen, en vooral veel foto|s maken.
    Dikke kus, Mama

  • 07 Augustus 2013 - 22:48

    Oma:

    Jose,ikkan me voorstellen dat je uitkijkt naar de vakantie met Demi.Jullie gaan dan ook prachtige dingen bekijken.Doordat je nu nog dingen moet doen gaat de tijd wel wat sneller.Succes met de taken en geniet nog maar van alles.
    Liefs en dikke knuffel;

    Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 34201

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: