Dipje - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Dipje - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Dipje

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

22 Mei 2013 | India, Bombay

Dit gaat een enigszins negatief reisverslag worden. Mn onderzoek is namelijk gestrand. Tijdelijk.. hoop ik. Ik weet dat onderzoek doen meestal met ups en downs gaat, maar ik heb nu toch wel het diepste dieptepunt in 3 maanden tijd gevonden. Het vervelende is, vanmorgen was ik nog super optimistisch en had ik er zin in. Ik zal even vertellen wat er gebeurd is:

Het was onze bedoeling om 7-10 dagen oude muisjes te infecteren met malaria, om vervolgens te kijken of er tijdelijke en blijvende gevolgen zijn in de hersenen en in de immuunrespons. Ik vertelde eerder al dat we het nog niet voor elkaar hebben gekregen om die muisjes te infecteren, terwijl het in volwassen dieren wel lukt. Ons lab heeft een samenwerking met een Frans lab. Het hoofd van dat lab, Sylviane, is nu hier, en Sulabha heeft maar haar het een en ander besproken. Zo kwamen we erachter dat het Franse lab ook met pups (4 dagen oud) heeft proberen te werken, maar dat het niet lukte. Ik heb alle zoekmachines afgespeurd naar publicaties over malaria in pups. Het enige dat ik kon vinden was malaria in 18 dagen oude muisjes. Later sprak ik Suman hierover, en hij zei dat het bij 14 dagen oude muizen ook gelukt was. Dus, hele jonge muisjes zijn resistent, en de vraag is nu 'waarom'. Nouja, die vraag was al snel weer verdwenen, want Sylviane's groep heeft dat blijkbaar allemaal uitgezocht én het is al gepubliceerd. Ja.. daar komt ze nu mee. Wel vreemd dat 2 labs die een samenwerking hebben zulke dingen niet met elkaar delen. Sylviane kon zich niet herinneren of het gepubliceerd was, maar blijkbaar wel. Al in 1996. Conclusie: ik heb 3 maanden lang mijn tijd verspild aan iets dat we hadden kunnen weten als de communicatie beter was. Of mijn literatuur zoek-skills, maar ik heb echt heel erg mijn best gedaan. En Suman ook trouwens. Sulabha en Shobhona wisten ook van niets. Ik heb nu geen idee wat ik moet gaan doen. Ik moet nu helemaal afwijken van mijn proposal..

Ondertussen zijn er nog meer dingen veranderd. Ik ben weer van kamer gewisseld (nog wel in hetzelfde gebouw). Het is in het guest house niet mogelijk om 6 maanden lang als gast te blijven, dus daarom doe ik nu mee met het VSRP (visiting students research program). Het is nu 'zomervakantie', en in plaats van een vakantiebaantje zoeken de studenten hier een zomer project. Ze doen 2 maanden lang onderzoek bij een van de departementen, en daar krijgen ze gratis onderdak en 7000 rupies (100 euro) per maand voor, en hun reiskosten van en naar huis worden vergoed als ze met de trein reizen. Ik ben nu ook een VSRP student, maar ik krijg alleen de gratis kamer. Geen salaris, geen reisvergoeding. Omdat ik een buitenlander ben. Pff.. discriminatie! :P Het is een eenpersoonskamer die gebruikt wordt als tweepersoonskamer. Ik heb dus nu een roomie. Ze heet Ekta, komt uit de buurt van Delhi en studeert natuurkunde. Ze doet haar project bij het departement van nuclear physics. Ik vind het wel leuk om een kamergenoot te hebben, maar het is wel krap. Daarnaast doet de airco het niet, dus het is ook erg warm. Het personeel van het guest house denkt vast dat we niet helemaal 100% zijn, want we hebben al een paar keer een klacht gehad, en als ze komen kijken blijkt er niets aan de hand te zijn. Bijvoorbeeld, onze deur klemt, de sleutels waren binnen, en wij waren allebei buiten. Er werd iemand gestuurd om onze deur te repareren, maar volgens die persoon was er niets mis met de deur. En zo waren er nog een aantal stomme dingen.

Als VSRP student moet ik wel verplicht naar de colleges. Dat is erg vervelend, want ze zijn van 11 tot 1. Ik moet mn experimenten er dus omheen plannen, en dat is lastig. Gisteren ben ik niet naar het college geweest, want we hadden een lab vergadering. Dat hebben we elke week, en elke week verteld iemand anders wat ie gedaan heeft. Ik had het besproken met Sulabha, en ze zei dat labmeet belangrijker was. Achteraf kreeg ik commentaar van een van de VSRP organisatoren: ik moet voortaan aanwezig zijn, anders moet ik maar stoppen met het VSRP en dan kan ik de gratis kamer vergeten.. Beetje overdreven. De colleges zijn voor mij totaal niet interessant. Elk departement geeft een introductie van 2 uur. De meeste departementen zijn natuurkundig, dus ik begrijp er niets van. En als ik het wel begrijp versta ik het vaak niet, want sommige sprekers hebben zo'n verschrikkelijk accent, dat ik pas na een paar minuten besef dat ze in het Engels praten. Vandaag heb ik tijdens die 2 uur een groot deel van mijn reisverslag geschreven, dat toen nog volledig positief was. Wat me opviel is dat de sprekers vaak helemaal niet goed kunnen vertellen/presenteren. Ze praten monotoon, ze hebben geen interactie met de studenten en ze hebben geen idee wat onze voorkennis is. Na elke spreker is er applaus. Of nouja, een applausje. Alsof ze bang zijn voor een beetje lawaai of enthousiasme. Het applaus is heel zacht en kort. Volgens mij klappen mensen niet eens in hun handen, maar alleen met hun vingers tegen elkaar.. Oh en als PhD studenten hun werk presenteren worden ze afgemaakt door de PI's die veel kritische vragen stellen. Niets mis met kritisch, maar de ondertoon is vlijmscherp. Soms worden studenten stilletjes uitgelachen door een groepje PI's.

Ik moet dit verslag toch positief eindigen :P. Ik zal eens wat vertellen over de mode en kleding in India. Ja, het is waar Sjoerd: er zijn behoorlijk wat mensen die sneakers dragen op een outfit waar het niet bij past. Mannen in nette kleding.. met sneakers. Vrouwen in sari's.. met sneakers. Er zijn ook veel mannen die van die ouderwetse sandalen dragen. De snor is hier erg populair. Persoonlijk vind ik het er verschrikkelijk uitzien. Er is hier geen enkele man die gel in zn haar heeft. Volgens mij dragen de meeste vrouwen geen make-up, maar ze doen wel van alles met hun haar. Veel vrouwen hebben verse bloemen in hun haar, en dragen het in een lange vlecht (echt lang, want veel vrouwen hebben erg lang haar). Ik hoorde trouwens dat sommige vrouwen hun haar insmeren met olie de dag voordat ze het gaan wassen, als preconditioner ofzo. Strakke kleding is hier echt niet in. Naast sari's dragen veel vrouwen een spijkerbroek of een legging met daarop een soort lange blouse, een kurti. Ik kan de kurti's wel waarderen, en ik wil er zelf ook een kopen, maar ik vind dat de meeste kurti's weinig vorm hebben. Naar mijn smaak zijn ze te wijd. Dan heb je nog de salwar kameez. Salwar is een wijde broek tot op de enkels, en kameez is een soort van kurti, maar dan langer. De broek en de kurti vormen samen een setje. Daarbij is het gebruikelijk om een soort van sjaal (ik ben de Indiase naam vergeten) achterstevoren te dragen, zodat de uiteinden achter je aan wapperen als je loopt. De lus aan de voorkant moet je borsten bedekken, want die mag niemand zien blijkbaar :P. Alsof de blouse nog niet wijd genoeg was.. Die sjaal past ook weer bij het setje. Ik vind het er erg mooi uitzien bij andere vrouwen, maar ik weet niet of ik dit zelf ook wil kopen. Ik zal het in NL toch nooit dragen. Wat ik wel erg mooi vind (om naar te kijken) - ik kom de naam net online tegen, en ik heb dit eerder gezien bij bollywood actrices - is de Ghagra Choli. Ik zal voor de duidelijkheid van alle kledingstukken foto's toevoegen

Sari: http://4.bp.blogspot.com/_NXv7tSWwKzQ/TNQJSujLkvI/AAAAAAAAAQA/04MtNSL09VQ/s1600/burgundy_baluchari_sari_depicting_an_indian_wedding_yf34.jpg
Kurti: http://2.bp.blogspot.com/_85zsL9qIXm0/TAlHLMH4dnI/AAAAAAAAKGQ/P0KIuiRVxFk/s1600/Indian+Tunic+Fashion+www.She9.blogspot.com+(5).jpg
Salwar kameez: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRYUxFXsGTJn_gDdRx7DAx143zzt4pBnMHqqeWjLPyfc0gQq0fj-g
Ghagra Choli/lehanga choli: http://media.fashionkafatka.com/fkfbride/media/catalog/product/cache/1/image/89393066b1de6c9924c14c145a83d718/p/r/priyanka-chopra-lehenga-choli-mizwan-2012.jpg

Ondertussen staat Demi nu met Sempre op het podium denk ik. Ik vind het erg jammer dat ik het moet missen :(. Ik hoop dat alles goed gaat, en dat ze mijn toitoitje hebben gekregen. Ik lees de reacties graag hieronder ;)

Oh en de laatste foto's zijn hier en op facebook te vinden: http://www.mijnalbum.nl/Album=GK4OQL6K

  • 22 Mei 2013 - 22:15

    Ina Van Den Berg:

    Hoi José,
    Verdorie, wat jammer van je onderzoek. Ik kan me voorstellen dat je je nu heel rot voelt. En tja, wat nu....?
    En wat heb je nu weinig privacy! Met twee meiden op een eenpersoonskamer. Ik hoop maar dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden. Ik moest wel lachen om die klachten hoor, zal je ook net zien, dat zo'n deur klemt, en het personeel doet het met een klein tikje gewoon open. Zou mij ook overkomen......
    Ik hoop dat je snel weer even tijd hebt voor een Skype gesprekje, dat praat even wat makkelijker.
    En op twee plaatsen tegelijk zijn, dat gaat dus nooit lukken, hebben ze er dan geen begrip voor, dat je op een labmeeting moet zijn? Kunnen de mensen van het lab dan niet even een goed woordje voor je doen????? Nou, ik hoor/spreek je binnenkort wel.
    Dikke kus, Mama

  • 22 Mei 2013 - 22:17

    Ina Van Den Berg:

    O ja, en die Sari en Ghagra Choli vind ik mooi!
    XXX MAMA

  • 22 Mei 2013 - 23:49

    Frank:

    Hoi José,

    Wat een rotdag zal je hebben gehad. Zeer begrijpelijk en uiteraard erg vervelend voor je. Het gevoel hebben dat je in drie maanden tijd niks bent opgeschoten. Het leven is een groot leerproces en elke dag leef je niet voor niets. In die drie maanden tijd heb je weer veel ervaring opgedaan en dat neemt niemand je meer af! Het is zeker niet jouw schuld dat je dit is overkomen. Hopelijk komt er snel een oplossing en kan je aan een nieuwe opdracht beginnen. Je hebt zeker de drive om ook deze hindernis te nemen. Daar kennen we je inmiddels wel goed genoeg voor. Uiteindelijk zal dan ook alles echt wel op z'n pootjes terecht komen! We wensen je in ieder geval veel sterkte en succes met het zoeken naar een nieuwe opdracht.

    Groetjes,
    Frank

  • 23 Mei 2013 - 00:33

    Danielle:

    Ja Demi, fix dat ;)
    Jammer dat het niet gaat zoals gehoopt met je onderzoek, maar gelukkig ging de première wel goed (duidelijke verhaallijn hè? :p ) Maar zo te zien kan je wel lekker shoppen als t ff niet goed gaat met je onderzoek, goede afleiding ;)
    XX

  • 23 Mei 2013 - 15:24

    Oma Van Den Berg:

    Hoi José,

    Wat een tegenvaller is dit voor jou.Ik kan me goed voorstellen dat je hier erg van baalt.
    Zo zie je maar weer dat communicatie het sleutelwoord is voor heel veel dingen he?
    Ik hoop dat je gauw weer iets vindt waarmee je weer verder kunt.
    Jou kennende gaat dat vast wel lukken al zal het niet gemakkelijk zijn.
    Dat je toch nog positief kunt afsluiten is alleen maar te bewonderen.
    Hier spreekt een super trotse oma.
    Heel veel liefs en sterkte .
    Dikke kus van:

    Oma.

  • 24 Mei 2013 - 10:28

    Mathilde:

    Hee wat ontzettend vervelend!! Kan me voorstellen dat je enorm baalt. Ik sluit me dan ook aan bij de woorden van Frank, hoewel ik niet weet wie hij is, maar hij zegt het precies zoals ik ook bedoel :)
    Erg jammer dat er nu zo'n druk op je gezet wordt met die college's. Daar ben je er in eerste instantie niet voor, als het nou reuze toegevoegde waarde voor je zou hebben, oké... Hopelijk gaat je dat niet teveel in de weg staan! En anders doe je maar net zo brutaal terug ;)
    Ondanks deze tegenslagen ben ik natuurlijk nog steeds trots op je! Je houdt je supergoed staande daar zo ver weg, ook al loopt het nu ff niet, je hebt een creatieve geest en daarmee weet je vast tot een goed einde te breien :)
    Liefs, Mathilde

  • 29 Mei 2013 - 13:03

    Tante Annie Van Der Laan:

    Hallo Jose
    ik heb een tijdje geleden de link gekregen om jouw reisverslagen te lezen .
    nou ik geniet er van hoor .
    Wat leven jullie in een andere tijd dan onze tijd vroeger
    Maar zo denkt oma van den Berg er net zo over denk ik.
    Jammer dat je werk er weer anders komt uit te zien dat is wel erg .
    Voor de muisjes is het wel feest denk ik.
    Veel sterkte gewenst wij kijken uit naar je volgende verslag
    Groeten van Annie en Guus van der Laan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 34205

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: