Tradities - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Tradities - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Tradities

Blijf op de hoogte en volg José

07 Mei 2013 | India, Bombay

Ik ben nooit echt trots geweest op Nederland. Of misschien moet ik zeggen, ik ben me er nooit van bewust geweest. Ik ben nu ruim 2 maanden hier, en ik praat ontzettend veel over Nederland! Vooral omdat het Koninginnedag was, en we nu een koning hebben. En omdat ik herdenkings- en bevrijdingsdag gemist heb. Ik heb uitgebreid uitgelegd wat er tijdens deze feestdagen gevierd wordt en ik heb een groot deel van de troonswisseling online terug gekeken. Stiekem moest ik wel een beetje aan Evita denken. Ik denk dat Maxima veel meer met de mensen heeft, en de mensen met haar. Ze ziet er mooi uit en heeft een vriendelijke uitstraling. Ze is Argentijns. En ze stond op een balkon… Verder ben ik trots op onze Nederlandse sporters, onze bands/artiesten, onze muziekfestivals.. Ik ben trots als ik in winkeltjes Nederlandse producten zie, en ik ben trots op onze Nederlandse kaas, die ze hier ook erg lekker vinden :).

Over eten gesproken, sommige dingen worden traditioneel met de handen gegeten. Chapati’s heb ik al eerder met mijn handen gegeten. Chapati’s zijn platte, als pannenkoek/wraps uitziende dingen. Daar scheur je een stuk vanaf en daarmee pak je je eten (met veel saus) op, zonder dat je je vingers in de saus vies te maken. Het eten van rijst met je handen is smerig! Maar leuk. Ik werd gedwongen door Saumya & Co, toen Sumans ouders voor Sumans lab gekookt hadden. Natuurlijk was ik nogal onhandig, omdat ik het nog niet eerder gedaan had, én omdat iedereen naar me aan het kijken was. Ik werd zelfs gefilmd! Uiteindelijk denk ik dat ik het goed deed. Ik heb in ieder geval mijn bord leeg gegeten, en het was erg lekker. Als toetje hadden we iets dat verdacht veel leek op rijstepap. Ook dat heb ik met mijn handen gegeten. Met 1 hand ;). India is een ontzettend groot land. Elke regio heeft z’n eigen keuken en specialiteiten (en eigen taal, dans, etc). Het eten dat Sumans ouders hebben klaargemaakt, en het eerste restaurant waar ik heen geweest ben (‘Calcutta Club’) is Oost Indiaas. Deze week zijn we naar een restaurant geweest, ‘Madras Cafe’: Zuid Indiaas. Het is de bedoeling dat ik uit elke regio gerechten probeer. Wordt vervolgd.. ;)

De laatste paar weken zijn er veel mensen jarig geweest. De mensen hier hebben een paar interessante tradities, wat verjaardagen betreft. Dit is verder niet gebruikelijk in India. Er wordt een taart gekocht voor de jarige, en iedereen die om 12 uur ’s nachts in het gebouw is komt bij elkaar. Om 12 uur wordt de jarige opgehaald. Hij/zij moet de kaarsjes uitblazen en er wordt ‘happy birthday’ gezongen. Tot nu toe is alles nog normaal.. Na het blazen en zingen wordt de taart gesneden en met handen gegeten. Om de jarige te feliciteren voer je diegene, en vervolgens smeer je een stuk taart over zijn/haar gezicht. Elke keer is er chocoladetaart of iets met veel slagroom. De jarige ziet er verschrikkelijk uit als ze klaar zijn. Als de jarige een hij is heeft hij nog een groter probleem, want hij krijgt ‘birthday bumps’. Hij wordt aan armen en benen opgetild en krijg schoppen onder z’n kont. Als de jarige een vrouw is wordt er een mannelijk slachtoffer aangewezen :P.

India is trouwens hét perfecte land voor mij, wat blingbling betreft. Ik heb zoveel mooie dingen gezien. Blingbling kleding, blingbling tassen, blingbling haarstukjes, blingbling sieraden, blingbling schoenen. Ik ben zelfs bij een schoenenwinkel naar binnen gegaan om al het bling te bewonderen. Een van de medewerkers was super vriendelijk. Ik mocht foto’s maken en allerlei schoenen passen. Hij hoopte natuurlijk dat ik iets zou kopen, maar nee. Ik wilde alleen kijken en passen :P. Blijkbaar heeft elke schoenenwinkel de voorraad op de verdieping boven de winkel. Er zit een groot gat in het plafond, en wanneer mensen een ander maat willen proberen roept een medewerker iets naar boven, en komt de juiste doos door het gat naar beneden gevallen.

Ik wilde nog een stuk schrijven over tradities als mensen gaan trouwen. De kans is namelijk heeeel groot dat Demi en ik blijven t/m halverwege november. Ik zal in ieder geval een sari moeten kopen. Ik weet dat er een hele hoop tradities zijn, en dat alles bij elkaar een aantal dagen duurt, maar ik weet nog niet precies hoe. Dat bewaar ik voor mn volgende blog.

Nog even over mijn onderzoek: het is de bedoeling om zowel volwassen muizen (6 weken of ouder) en pasgeboren muizen (10 dagen of ouder) te infecteren met malaria. We infecteren de muizen door een injectie met geïnfecteerde rode bloedcellen. In andere onderzoeken wordt 1 miljoen rode bloedcellen gebruikt. Onze muizen kunnen blijkbaar tegen een stootje, want van 1 miljoen worden ze niet ziek. Vreemd genoeg is 5 miljoen wel genoeg voor de volwassen dieren, maar niet voor de jonge dieren. We hebben de dosis verhoogd naar 50 miljoen.. en wél 1 muis heeft parasieten in het bloed. En niet een beetje. Meteen 44%. We snappen er nog niet zoveel van, maar dat is ook wel leuk. Het is een puzzel. Wel een puzzel die snel opgelost moet worden. Ik heb nog 4 maanden, en ik moet - simpel gezegd - de gevolgen van de infectie in de hersenen van de jonge muizen onderzoeken. Alleen een dosis is niet zo interessant, én een beetje weinig data voor een 6 maanden lange thesis..

  • 07 Mei 2013 - 21:35

    Tante Betsy:

    Hallo Jósé,
    Het is weer een verassend verslag en erg interessant om te lezen. En wat het eten betreft: je mag wel uitkijken dat je je vingers er niet bij opeet!!! (grapje)
    Vanuit Beverwijk lieve groeten en tot een volgende keer.

  • 07 Mei 2013 - 21:44

    Lysbeth:

    leuk reis/werk verslag !

  • 07 Mei 2013 - 21:49

    Ina Van Den Berg:

    Hoi José,
    Wat leuk dat je toch wel trots bent op Nederland en al onze tradities en speciale dingen......en wij zijn trots op jou hoor!
    Eten met de handen lijkt mij vre-se-lijk..... ik vind het knap dat je het doet. Al die blingbling, ja, dat is echt iets voor jou; ik heb alles al op jouw foto's gezien. Bijkomend voordeel is, dat het haast niets kost, dus je kunt nog eens gek doen en een heleboel kopen.
    Veel succes verder met je muizen/malaria onderzoek!!!!
    Dikke kus van Mama

  • 07 Mei 2013 - 22:14

    Emily:

    Het eten met m'n hand was iets waar ik heel snel aan gewend was en wat ik erg prettig vond om te doen. Sterker nog; hier in Nederland mis ik dat wel een beetje ;)

  • 08 Mei 2013 - 13:57

    Dela:

    Hej José,

    je schrijft iets over trouw tradities en dat de kans groot is dat jij en Demi blijven, en dat je een sari moet kopen... wie gaat er trouwen??? leuk te lezen hoe erg je het naar je zin hebt! Goed zo! Blijf genieten

    liefs Dela

  • 08 Mei 2013 - 15:04

    Oma:

    Hoi José,

    Wat een mooi verslag heb je gemaakt.
    Je steekt zo heel veel op van tradities in dat land.
    Dat je trots op nederland bent,daar kan ik helemaal in mee gaan.
    Ik heb ook zitten genieten met de troonswisseling en wilde er niets van mssen.
    Maxima is gewoon een plaatje.Die voegt ook echt iets toe aan de koninklijke familie.Nu
    Buitenland is mooi voor een poosje.Voor geen miljoen zou ik nederland verlaten.
    Knap dat je het eten met de vingers onder de knie hebt.Je hebt een doorzettingsvermogen waar je heel ver mee komt.
    Dat ik trots op je ben,spreekt vanzelf he?Liefs maar weer en tot de volgende keer.

    Oma xxx.

  • 09 Mei 2013 - 10:27

    De Buurvrouw:

    Al die muizen, doen ze niet wat je verwacht of verwacht je niet wat ze doen?
    Vragen, vragen, vragen....dat is wetenschap hè. Ik ben benieuwd of we later in artikel etc over lezen en zelfs in de Nederlandse kranten er over geschreven gaat worden over een baanbrekend onderzoek van een Nederlanse onderzoekster.
    We lezen het wel weer. Veel succes!

  • 10 Mei 2013 - 15:32

    Carla Vaartjes:

    Hoi José,

    Wat gaat de tijd toch snel. Nu zal de tijd wel nóg sneller gaan met het vooruitzicht dat Demi (waarschijnlijk) naar India komt. Het is nog even alles op We willen zo snel mogelijk even skypen om wat bij te kletsen, misschien vanavond? Rond 19.30uur?
    Veel liefs, Frank en Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 34196

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: