Slapen onder de sterren - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Slapen onder de sterren - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Slapen onder de sterren

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

16 April 2013 | India, Bombay

Ik heb 's nachts een steile helling beklommen :). Ja, ik val maar meteen met de deur in huis. En het was leuk!

Op vrijdag had ik een klein dipje. Ik wilde hele graag iets leuks doen in het weekend, maar heel veel mensen werken in het weekend door. Ik werd er een beetje gek van. Ik kan niet constant met werk bezig zijn. Af en toe zwemmen helpt wel, maar in het weekend wil ik echt weekend :P. Anyway, op vrijdag ging ik naar een van de kantines om te eten, en we schoven aan bij een aantal mensen van een ander biologie lab. Ik volgde het gesprek niet, maar opeens hoorde ik iemand het woord 'night trek' zeggen.

Nouja, van het een kwam het ander, en ik ben zaterdag mee geweest voor die trek naar de top van Gorakhgad. Het woord 'gad' betekend fort, en dit fort staat bovenop een rots (even googelen: 651m). We zijn daar 's nachts naartoe gelopen/geklommen, omdat het overdag veel te heet is. Het eerste stuk was met de trein. In totaal waren we met 5 mensen, 1 van hen heeft een auto, dus het grootste stuk hebben we gereden. De rit was doodeng trouwens. Die mensen hier hebben geen geduld, alles wat voor ze rijdt moet ingehaald worden, en wel direct. Maakt niet uit of er een motor van de andere kant komt, want dat past wel met 3 naast elkaar. Het maakt ook niet uit dat we in een bocht rijden en niet kunnen zien wat er van de andere kant komt. Dat wordt heel simpel opgelost: heel hard toeteren, en als er dan toch een auto van de andere kant komt moet je heel hard remmen (met piepende banden). Geen probleem toch? :P

Het lopen naar de rots toe was erg zwaar voor mij. Ik was binnen een paar minuten al buiten adem van het schuim omhoog lopen, maar gewoon doorgaan! Onderweg hebben we schorpioenen, spinnen en insecten met teveel poten gezien. Uiteindelijk kwamen we bij de rots aan, die bijna verticaal omhoog liep. In het donker, met zaklampen (ik heb zo'n hoofdlampje kunnen lenen), zijn we omhoog geklommen. Soms waren het gewoon rotsen, en soms was er een trap uit de rots gehakt waar je alsnog op handen en voeten naar boven moest klimmen, omdat het anders te steil was. Ik heb nog nooit eerder geklommen, maar ik vond het echt heel erg leuk, en tot mn verbazing minder vermoeiend dan het lopen. Ik kon niet zien hoe diep de val was, maar ik wist dat het een heel eind was. Toch was ik helemaal niet bang. Eenmaal op de top hebben we gegeten en geslapen. We hadden slaapzakken mee. Dat was ook wel nodig, want op de top waaide het en was het best fris. Het lag niet echt lekker op al die steentjes, maar ik heb toch kunnen slapen. Rond 4 uur werd ik wakker en heb ik een hele tijd naar de sterren gekeken. Zo ver van de bewoonde wereld en grote steden waren er veel meer sterren te zien. Ik kon ook de melkweg zien én ik heb in ieder geval 6 vallende sterren gezien.

Rond een uur of 5 begonnen we aan de weg terug. Bij het eerste plateau hebben we kunnen genieten van de zonsopkomst. We kregen ook bezoek, een groep apen heeft ons gevolgd tot aan de voet van de rots. Op de terugweg hebben we gelukkig ook veel foto's kunnen maken. Dat lukte op de heenweg niet zo goed in het donker. Het lopend afdalen was weer erg zwaar voor mij. Dat vraagt zoveel van je beenspieren en vooral van je knieën! Ik heb nu, 2 dagen later, nog spierpijn. Vervolgens zijn we met de auto teruggegaan naar een treinstation in Mumbai, en vanaf daar met een locale bomvolle, uitpuilende trein naar CST. En met bomvol, bedoel ik echt bomvol. En uitpuilend! Ik moest iets in de trein vastgrijpen om mezelf naar binnen te trekken. Mensen die uit de trein wilden moesten zich vastgrijpen aan andere mensen, en letterlijk door de mensenmassa zwemmen. En dan te bedenken dat er geen deuren in de trein zitten om de mensenmassa binnen te houden tijdens het rijden.. Nouja, heb ik dat ook weer meegemaakt :). Thuis ben ik onder de douche gesprongen en ben ik lekker gaan slapen :).

's Avonds ging ik naar Saumya toe. Zij was een week bij haar ouders in Delhi geweest, en had home cooked food meegenomen. Ze had nog andere vriendinnen van het lab uitgenodigd. Het eten was erg lekker, maar eigenlijk had ze iedereen bij elkaar geroepen om een andere reden. Zij en Suman gaan trouwen!!! En dat is eigenlijk heel speciaal, want de meeste mensen hebben een gearrangeerd huwelijk. Het begint nu te veranderen bij de jongere generaties, maar het is nog vrij zeldzaam geloof ik. Gisteren hebben ze het nieuws officieel in hun lab verteld. Ik was natuurlijk in ons lab toen Suman het vertelde. Hij wilde het eerst aan iedereen in het lab vertellen, en daarna pas aan Sulabha en Shobona, dus het moest fluisterend. De gezichtsuitdrukkingen waren ge-wel-dig, omdat iedereen stil moest blijven. Daarna gingen we naar Saumya's lab om haar naar buiten te roepen. Direct daarna kwamen alle meiden uit haar lab ook naar buiten om vervolgens op de gang te springen, omhelzen en gillen. Saumya vertelde dat haar baas niet wist dat zij en Suman al een tijdje samen zijn. Ze vertelde hem dat ze gaat trouwen, en zijn eerste vraag was 'ken je de bruidegom?' Dat is zo raar, maar dat soort dingen gebeuren blijkbaar.. Sommige meisjes moeten binnen hun eigen 'community' trouwen, dus als ze een leuke man willen moeten ze niet te lang wachten. Anders zijn alle goede mannen op.. Ingepikt door andere meisjes.

Suman en Saumya willen heel graag dat ik bij hun bruiloft ben. Ze trouwen op 10 november in Delhi. Ik ben nu heel serieus aan het nadenken om langer te blijven. Dan moet ik wel mijn visa verlengen. Voor mij heeft het meerdere voordelen om langer te blijven.. 1. Ik kan langer aan mijn thesis werken als dat nodig is. 2. Ik kan meer tijd nemen voor het rondreizen, en er zullen meer nationale parken open zijn om wild life te spotten (die zijn in september nog dicht ivm de moessonregens). 3. Begin november wordt Diwali gevierd, dat is het grootste feest in India; het lichtfestival. 4. Naar Nederland vliegen vanuit Delhi is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan vanuit Kathmandu, Nepal. 5. EN, ik kan bij een echte Indiase bruiloft aanwezig zijn, een sari dragen, bollywood dansjes doen en nog 1x alle mensen van het lab zien. Helaas is het allemaal niet zo makkelijk, want ik wil ook dat Demi komt, en hij kan eigenlijk niet zo lang wegblijven. Ik moet zelf ook nog een stage doen, dus hoe langer ik wegblijf hoe meer vertraging ik oploop..

Wie van mijn fans wint deze keer de strijd om de eerst geplaatste reactie? Mama? Oma? Of wordt het deze keer iemand die nog niet eerder gewonnen heeft :P

  • 16 April 2013 - 17:59

    Demi:

    Gewoon omdat ik ook een keer de eer van eerste reactie wil hebben :)... Maar ik heb je natuurlijk vanmiddag ook nog gesproken :)

    xx

  • 16 April 2013 - 18:11

    Tante Betsy:

    Ben ik de eerste ????????
    Wat een geweldige belevenis meid! Je durft wel hoor, ik heb grote bewondering voor jou, nachtuil!!!!
    En wat die spierpijn betreft, gaat wel weer over. Je moet weten dat je wat gedaan hebt, toch??
    November is nog wel lang weg hé maar het is te overwegen waard.
    Vanuit Beverwijk een dikke knuffel en tot de volgende keer. Ook van oom Piet natuurlijk.

    Doeiiiiiiiiiii, tante Betsy

  • 16 April 2013 - 19:46

    Ina Van Den Berg:

    Hoi José,
    Haha, het is ook wel eens goed, dat iemand anders wint hoor......en Demi gun ik graag de winnaarstitel. En tante Bets op een mooie 2e plaats.
    Wat heb je weer veel beleefd. Een hachelijk avontuur hoor, dat klimmen. Ik heb jouw foto's gezien gisteravond en het zag er wel mooi uit! De zon op zien gaan op zo'n locatie is ook erg mooi. En 6 vallende sterren? Heb je ook net zoveel wensen gedaan?
    Dat verhaal over jouw collega's die gaan trouwen is natuurlijk fantastisch. Ik kan me voorstellen dat je graag bij hun huwelijk aanwezig wilt zijn én dat zij graag willen dat jij er dan bij bent, maar het betekent wel, dat je dan pas in november weer terug komt. Tsja, en dat is voor ons allemaal minder leuk. In november heb je zéker jouw winterjas weer nodig; hij hangt in ieder geval -gewassen en al- hier in de kast.
    Dikke kus en knuffels van Coen en mama

  • 16 April 2013 - 20:42

    Cis Deyl:

    Geweldig en wat beschrijf jij dat allemaal goed en enthousiast!
    Ik zit stiekem lekker mee te genieten... hoop niet dat het je stoort.
    Groetjes en nog veel plezier,
    Cis (mama van Yavanna)

  • 16 April 2013 - 22:26

    Danielle:

    Bijkomend nadeel is natuurlijk dat je ons ook nog veel langer moet missen :(
    maar dat klimmen klinkt wel tof zeg! Stiekem n beetje jaloers ;)

  • 17 April 2013 - 17:05

    Oma Van Den Berg:

    Hallo José,

    Wat maak jij bijzondere dingen mee zeg.Dat had je van te voren niet kunnen bedenken.
    Wel risicovol,maar gelukkig gaat het tot heden goed.Je geniet in elk geval met volle teugen en daar gaat het om.Dat klimmen en dalen heb ik ook aan de lijve ondervonden toen we met de bus op excursiereis gingen,lang geleden.Zoals je schreef is het makkelijker te klimmen dan te dalen.
    Je kunt het zo leuk vertellen dat ik het me een beetje voor kan stellen.
    Lieve meid,pas goed op jezelf en ik blijf je volgen.
    Dikke knuffel van je oma.

    Oma xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 34203

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: