Happy Holi! - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu Happy Holi! - Reisverslag uit Bombay, India van José Bakker - WaarBenJij.nu

Happy Holi!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

28 Maart 2013 | India, Bombay

Na gisteren heb ik zeker genoeg stof om over te schrijven! Gisteren heb ik namelijk Holi gevierd. Ik zal even proberen een samenvatting van het verhaal achter het feest te geven (lang leven wikipedia, want de namen had ik nooit onthouden).

De (bijna) onsterfelijke demonenkoning Hiranyakashipu beschouwt zichzelf als heerser over de wereld. Iedereen moet hem aanbidden, zo niet, dan wordt je gedood. Zijn eigen zoon, Prahalad, weigert de koning te aanbidden. In plaats daarvan aanbidt hij Vishnu, de beschermgod van het heelal. De koning besluit dat zijn zoon gedood moet worden, maar bij elke poging wordt de zoon gered door Vishnu. De demonische zus van de koning, Holika, heeft een mantel waardoor ze niet kan verbranden. Ze misleidt Prahalad door hem te vertellen dat ze stiekem Vishnu aanbid, en zichzelf en hem wil offeren op een brandstapel. De mantel beschermt Prahalad, in plaatst van de zus van de koning. Vishnu verschijnt in de vorm van een half leeuw/half mens, waardoor hij in staat is de demonenkoning in stukken te scheuren. Deze dag wordt jaarlijks herdacht met o.a. een groot vuur dat symbool staat voor de verbranding van Holika. De dag erna wordt Holi gevierd. Oorspronkelijk bekogelen mensen elkaar met het as van het vuur, maar tegenwoordig zijn er allerlei poeders op de markt met felle kleuren. Om een of andere reden hoort er ook een modderbad bij.

Sinds afgelopen zondag heb ik geen kamer meer in het guest house. Er is een evenement waardoor het guest house al volgeboekt was, dus ik heb nu 8 dagen geen kamer. Gelukkig kan ik bij Saumya overnachten (zij heeft een PhD plek in een van de biologie labs van het TIFR en is de vriendin van Suman. Hij begeleidt mij met de experimenten). Zij woont in het hostel, dat ook op het TIFR housing complex staat, dus ik ben met mijn koffer naar zo'n 300m verderop verhuisd. Gisteren hebben we eerst eens uitgeslapen. Rond 12 uur werden we wakker en Saumya ging naar de badkamer. Even later werd er op de deur geklopt. Ik dacht dat het Saumya was, dus ik deed open, maar toen stonden er allemaal mensen met poeder op hun hoofd, en een verse voorraad in hun handen om bij mij naar binnen te gooien. Gelukkig mocht ik me eerst even omkleden. Ik had die avond ervoor samen met Disha goedkope kleren gekocht bij een kraampje op straat. Daarna mocht ik zelfs nog een 'before' foto maken, maar daarna moest ik er toch echt aan geloven. Binnen een paar seconden had ik alle kleuren op mn gezicht, in mn haar, en op mn kleren. Ik had verwacht dat het een soort poeder gevecht zou worden, maar iedereen wenste elkaar een 'happy holi' door een extra gekleurde streep op elkaars hoofd te zetten. Buiten kon ik niemand meer herkennen. Iedereen zat onder de modder, en wij moesten ook meteen de modderpoel in. Ik moest in het midden van de poel zitten en mn ogen en mond dicht houden. Vervolgens begon iedereen water, zand en modder over me heen te schoppen. Het resultaat is te zien in de foto's :P. Na het modderbad was het tijd voor hapjes, en daarna voor een uitgebreide douche. Het plan was om daarna te gaan koken (want alle kantines waren dicht), maar we zijn niet verder gekomen dan chocolademodder (het moest mousse worden, maar we kregen het eiwit niet goed geklopt) en het bestellen van pizza's. Het koken is uitgesteld tot zondag, dan mag ik pannenkoeken bakken :).

Vandaag heb ik mijn draft proposal af geschreven, dus nu mag Suman het nakijken en me vertellen wat ik allemaal moet verbeteren. Ondertussen zijn de experimenten al begonnen. Ik moet nog even oefenen met bloed op een glazen plaatje uitsmeren, zodat ik cellen kan tellen onder de microscoop. De laatste keer had ik de cellen kapot gedrukt, dus toen was ik snel klaar met tellen. Tot nu toe vind ik de experimenten met de muizen oké. Als we ze moeten ontleden gaan ze in een gaskamertje en zijn ze snel dood. Vorige week heb ik toch minder prettige dingen gezien. We hadden bloed nodig, en daarvoor moet het hart nog kloppen. De muizen werden verdoofd, dus in theorie zouden ze niets moeten voelen. Vervolgens stak iemand van het 'Animal House' een buisje achter het oog, waardoor het bloed uit de muis stroomt. De muis heeft allerlei nare reflexen, dus het was echt niet leuk om naar te kijken. Ik weet nu wel hoe het gaat. Als we weer bloed nodig hebben ga ik niet mee.

Oh, ik heb nog anders, wel prettig nieuws. Samen met 4 anderen (Saumya, Suman, Aparajita en Parul) heb ik een abonnement voor een zwembad. Saumya en Parul kunnen niet zwemmen, maar na 1 week regelmatig zwemmen kunnen ze allebei drijven en borstcrawl benen met een plankje. Saumya kan zelfs zonder plankje, met schoolslag armen, maar ze heeft nog niet de kracht om tijdens het zwemmen adem te halen. Het zwembad is niet supergroot, ik denk 15 - 20 meter in de lengte. Het is 3 meter diep aan een kant, en aan de andere kant kun je staan. Af en toe trainen er mensen voor wedstrijdzwemmen. De coach heeft nu in de gaten dat ik wel redelijk kan zwemmen (beter dan al zijn leerlingen), dus hij heeft me een paar keer gevraagd om een wedstrijdje te zwemmen tegen zijn leerlingen, in de hoop dat ze daar harden van gaan zwemmen. Saumya zei dat hij erg onder de indruk was van het synchroonzwemmen, en hij heeft haar zelfs gevraagd of ik naar de Olympische Spelen was geweest. Pfff hahaha!

Verder heb ik deze week hét beroemde Leopold Café gezien. Als we ergens in de taxi heen gaan begin ik langzaam maar zeker gevoel voor richting te krijgen. Ik herken kruispunten en weet welke kant we op moeten. Ik herken de belangrijkste punten die ik moet tegenkomen als ik terug ga naar het TIFR, heel belangrijk :). Ik heb interessante gesprekken gehad over een groot taboe, sex. Onvoorstelbaar dat sommige mensen op 18+-jarige leeftijd van studiegenoten moeten leren wat het is (stap voor stap, want anders is het te shockerend). De pil wordt hier bijna niet gebruikt. Tampons worden niet verkocht (ik heb ze iig nog nergens kunnen vinden, ben blij dat ik een voorraad mee heb genomen). Oh én ik heb een stuk of 10 scheldwoorden in het Hindi geleerd, maar ik ben ze bijna allemaal weer vergeten (ik weet alleen nog bahinchod, dat is sisterfucker.. :) lekker aardig). Mensen hier kunnen nu wel 'kut' en 'klootzak' zeggen.

Dat was het weer voor deze keer ;). Foto's komen snel!!

  • 28 Maart 2013 - 19:12

    Ina Van Den Berg:

    Hoi José,

    Haha, ik ben lekker weer de eerste, die een reactie geeft.........Het is maar goed, dat ik de foto's net zag, voordat ik het verhaal ging lezen over Happy Holi. Wat een vrolijke kliederpartij! We hebben hier natuurlijk onze paasbulten, daar kun je ook heel vies van terug komen, maar dan toch weer heel anders. Fijn voor je, dat je ook nog regelmatig wat kunt zwemmen. Laat het dan geen groot bad zijn, je kunt er toch een redelijke slag maken. Tja, die muizen, het blijft zielig hoor, proeven op dieren. Toch is het wel slim om te doen, hier krijg je daar de kans niet voor.
    Ik hoop dat je snel hoort of je proposal goedgekeurd wordt.
    Dikke kus,
    xxxMama

  • 28 Maart 2013 - 19:53

    Alberta:

    Leuk, het buurmeisje ... dat (bijna) naar de Olympische spelen is geweest. je bent dus echt goed.
    Even een tip: bloeddruppel op een objectglaasje doen, met een tweede objectglaasje de zijkant en onder een hoek van ongeveer tussen 45 en 60 graden in de druppel zetten zodat het over de gehel zijkant verspreid, even naar rechts halen en vlot naar links bewegen.dan krijg je een mooi uitstrijkje. Met bepaalde kleurtechnieken kun je ze helemaal mooi tellen. Maar dat zul je wel weten.
    Veel plezier en wel een beetje oppassen aldaar.
    Gr. van nr 4

  • 28 Maart 2013 - 20:10

    José Bakker:

    Oh voor een uitstrijkje prikken we even in de staart. Een druppel is inderdaad genoeg, en de muis heeft er bijna geen last van. Maar als je gezonde muizen wil infecteren moet je de geïnfecteerde bloedcellen uit een zieke muis halen. Aangezien je met 1.000.000 geïnfecteerde cellen per muis moet injecteren heb je al het bloed uit een aantal muizen nodig, want ongeveer 10% van de rode bloedcellen is geïnfecteerd. En dat is niet fijn om te zien.. Helaas was het allemaal nodig..

  • 30 Maart 2013 - 14:29

    Oma:

    Hoi José,

    Dit is weer een leuk verslag.Je kunt het wel heel goed vertellen.
    Wat hebben andere culturen toch weer eigen gebruiken he?
    Het zal me wel een mooi gezicht zijn geweest met al die gekleurde en onder de modder zittende figuren.
    Ik kijk al uit naar de foto's die je nog op deze site gaat plaatsen!!!
    Wat het onderzoek betreft,daarbij kan ik me voorstellen dat het niet leuk was om te zien hoe dat bloed afnemen gebeurde.
    Maar ja,dat hoort er ook bij toch.
    Zo leer je wel heel veel.Ik wens je weer heel veel plezier en succes met het onderzoek.
    Dikke knuffel en pas goed op jezelf!!
    Liefs;
    Oma. xxx

  • 01 April 2013 - 02:56

    Miranda:

    Hallo josé!!
    Wat een leuke verhalen schrijf Je toch, zo beleef Je nog eens wat hè ;-) heb eens op tv gezien van het holifeest en kan me er een beetje een voorstelling van maken hoe dat is geweest voor jou.
    Wij wensen jou vanuit nederland fijne pasen en kijken weer uit naar nieuwe mooie verhalen!
    Pas goed op jezelf! Knuffel van ons allen X

  • 01 April 2013 - 10:09

    Marianne Hanselman:

    Hoi Jose. Ik als ex collega van je moeder (mediatheek Nassaucollege) volg je verhalen ook. Jeeh... jij maakt daar wat mee zeg!! Geweldig om te lezen en geniet ervan!! Groetjes uit Beilen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

José

Actief sinds 18 Okt. 2012
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 34201

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 23 Oktober 2013

Rondreis India & Nepal

26 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Afstuderen in Mumbai

11 December 2012 - 02 Januari 2013

Rondreis door Costa Rica

29 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Reis naar Zuid-Afrika & Swaziland

Landen bezocht: